...
En pop-up-butik för bensinstationer tog hem segern i årets SPICE-tävling
Den glada vinnarkvartetten, som tog hem SPICE 14.

En pop-up-butik i BillerudKorsnäs-material anpassad för bensinstationer (bilden ovan) blev det vinnande konceptet, när eleverna på Berghs School of Communication tävlade om hur den digitala musiktjänsten Spotify ska möta människor fysiskt.
Under hösten har elever på Berghs School of Communication tävlat om vem som kunde ta fram den bästa analoga förpackningen för musiktjänsten Spotify. Bakom tävlingen står, förutom skolan och Spotify, förpackningsföretaget BillerudKorsnäs. Samarbetet kallas SPICE 14 och har pågått mellan september och oktober.


”Som projektansvariga så tycker vi att årets upplaga är på en helt ny nivå. Studenterna har jobbat hårt i sex veckor och presenterar projekt helt i nivå med vad kreativa byråer levererar, man imponeras”, säger Jimmy Nyström, Business Development Director och Jon Haag, Corporate Innovation Manager, BillerudKorsnäs.

Totalt deltog tolv grupper, som presenterade 24 olika lösningar för Spotify, två per grupp. Det vinnande konceptet kallas Spotify Road Trip och är en pop-up-butik som placeras på bensinstationer.

Tanken bakom det vinnande konceptet är att utnyttja det faktum att kunder inte bara stannar för att tanka bilen på bensinstationen utan även köper olika varor för att göra bilfärden trevligare.

Teamet bakom det vinnande konceptet består av projektledarna Sofia Göthlin och Richard Holmquist samt Sofie Redtzer och Malin Strömblad, grafiska designers.

”Vi blev lite konfunderade, när uppdraget presenterades – hur skulle vi bära oss åt för att förpacka en digital tjänst? Det tvingades oss att verkligen tänka utanför lådan”, säger Richard Holmquist.

Enligt juryn visar det vinnande konceptet användarinsikt, vad som emotionellt driver målgruppen, direkt problemlösning och enkel distribution samtidigt som det uppfyller kriterierna till 100 procent.

”Det vinnande bidraget har bra insikt och idé, vi tror på målgruppen och konceptet är snyggt förpackat. Det var dock hård konkurrens med många väldigt bra idéer. Jag är helt säker på att vi kommer att kunna förverkliga flera av idéerna och vi är väldigt nöjda med tävlingen”, säger Jenny Hermansson, som är Business Director på Spotify och en av medlemmarna i juryn.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-11-10

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Kartong Marknad Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK