...
Klassisk barnmatsburk får ny form
Så här ser Sempers nya barnmatsburkar i glas ut. Hela barnmatssortimentet får nu succesivt nya förpackningar.

Barnmatsproducenten Semper gör nu om förpackningsdesignen på hela sitt sortiment av barnmat i glasburk.
Den klassiska barnmatsburklen har fått ny form med rundare botten och större öppning, vilket bland annat gör det lättare att få ut innehållet med sked.
Semper skriver i ett pressmeddelande att även recepten har förbättrats för att komma så nära hemlagat som möjligt.


Barnmatsburken i glas har sett mer eller mindre likadan ut sedan 1960-talet, då Semper lanserade den allra första. Glas är fortfarande en given förpackning för barnmat, eftersom det är ett mycket säkert material. Det varken släpper igenom eller ger ifrån sig farliga ämnen. Glas påverkar inte heller matens smak, doft eller konsistens. Men formen går att ändra, och det har Semper nu gjort.

”Med en större öppning och rundare botten är det lättare att skeda direkt ur burken. En stor matsked går nu med lätthet ner i öppningen. Det blir också mindre spill, eftersom maten inte fastnar i botten och sedan kastas”, säger Ludvig Wilandh, som är produktchef på Semper.

Semper har också förbättrat recepten på alla sina maträtter. Bland annat har risstärkelsen ersatts av potatis, morötter, ris och past,a som innehåller stärkelse naturligt. Resultatet är mindre såsiga maträtter, med en struktur och känsla mer lik den hemlagade matens.

Men några saker skiljer ändå barnmaten från den hemlagade maten. All barnmat är enligt lag fri från sötningsmedel, färgämnen och konserveringsmedel. Dessutom är gränsvärdena upp till tusen gånger striktare för barnmat än för vanliga livsmedel. Det innebär att endast en liten del av allt som odlas är av tillräckligt bra kvalitet för att få användas i Sempers barnmat. Barnmaten är också anpassad efter små barns näringsbehov och smaklökar.

”Mat ska vara gott, särskilt den allra första mate,n som barnet kommer i kontakt med. Sedan tror vi att övergången till att äta familjens vanliga mat går smidigare om vår mat liknar den man lagar hemma. Det är också en av flera viktiga anledningar till varför vi tycker om bitar i maten”, berättar Ludvig Wilandh.

För att markera övergången till ny förpackning och nya recept byter Semper dessutom även grafisk design på alla sina glasburkar. De första burkarna har redan börjat komma ut i butikshyllorna och hela det nya sortimentet finns ute i februari 2015.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-11-13

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Glas Glas Livsmedel Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK