...
Även Emballator Växjöplast AB är nu godkänt som Produktionslyftsföretag
Emballator Växjöplasts nye VD Adam Airosto (i ljus skjorta längt fram) har samlat sina medarbetare till en gruppbild.

Tidigare i år har vi kunnat meddela att plastförpackningsföretaget Emballator Mellerud Plast AB godkänts som så kallat ”Produktionslyftsföretag” (läs här) och nu kan vi meddela att även systerföretaget Emballator Växjöplast AB godkänts som ett av Sveriges Produktionslyftsföretag.
Produktionslyftet är initierat av IF Metall och Teknikföretagen samt finansierat av Vinnova, Tillväxtverket och medverkande företag.


Meningen med Produktionslyftet är att man tillämpar principer som bygger på Lean-produktion men utgångspunkten är företagens egna styrkor och värderingar. Produktionslyftet vänder sig till såväl mindre, medelstora som stora företag som har viljan att förbättra sin konkurrenskraft.

Emballator Växjöplast utvecklar och tillverkar kapsyler till ledande varumärken. Huvudmarknaden är Norden dit större delen av försäljningen går, men kunder finns även i övriga delar av Europa. Sortimentet utgörs av ett lika stort antal standardprodukter som kundunika lösningar.

”Det är när vi är med från starten i ett kundprojekt och tillsammans kan optimera kvalitet, funktion, design och kostnad, som slutresultatet blir bäst. Vi besitter en kompetens inom förslutningslösningar, som många gånger underskattas och som vi vill tydliggöra för våra kunder” säger Emballator Växjöplasts VD Adam Airosto.

Adam Airosto tillträdde som VD våren 2014 och redan efter några månader togs beslutet att söka till Produktionslyftet.
Emballator Växjöplast skriver i ett pressmeddelande att man håller en hög nivå på kompetens, kvalitet och erfarenhet men behöver sätta ett hållbart arbetssätt i företaget som hela tiden utmanar för fortsatt utveckling och konkurrenskraft.

”Vi ska vara ledande i det vi gör. De verktyg som Produktionslyftet medför är helt rätt för oss med de ambitioner vi har. Kvalitet, leveransprecision, engagemang och utveckling är företagets gemensamt definierade värderingar och därmed prioriteringar, och visionen är att vara det självklara valet för både kunder, leverantörer och medarbetare som delar dessa värderingar”, säger Adam Airosto.

Efter ett antal år med relativt plan omsättning står Emballator Växjöplast nu inför en tillväxtfas och för att klara detta behöver man ändra sin taktik mot tidigare arbetssätt. Det innebär ett långsiktigt arbete med att frigöra kapacitet i företagets alla led.
”Därför är Lean Production som förhållningssätt en avgörande faktor i utvecklingsarbetet. Vi har fantastiska medarbetare i företaget och om vi kan ta till vara på de kvaliteter som finns och gemensamt sträva mot våra målsättningar så har vi alla möjligheter att lyckas”, avslutar Adam Airosto.

--------------------------------------------------------------
Växjöplast är idag en del av Emballatorgruppen, men grundades redan 1946, då med bakelitprodukter för diverse applikationer som huvudområde. Idag är det formsprutning av plastkapsyler, som är företagets verksamhet och man har cirka 45 formsprutor och monteringsmaskiner, vilka producera omkring 500 miljoner enheter per år. Emballator Växjöplast omsätter cirka 100 miljoner kronor och har drygt 50 medarbetare.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-11-18

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Kemteknisk Marknad Plast Plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK