...
”From Push to Pull” – konsumentens makt påverkar hela försörjningskedjan

Konsumentens krav på nya produkter och kort tid till marknaden blir allt tydligare och det här blir en utmaning genom hela försörjningskedjan. Traditionellt har det varit producenten som drivit på utvecklingen (push), men nu är det allt oftare konsumenten som driver på (pull).
Hur man ska tänka strategiskt och praktiskt för att optimera supply chain och exempelvis undvika onödiga emballage kommer att tas upp, när förpackningsklustret Packbridge den 16 december arrangerar ännu en av sina uppskattade minikonferenser ”Packbridge efter 3”.


Vid konferensen, som hålls i ÅF:s lokaler i Malmö, kommer fem kunniga experter att dela med sig av sina tankar och visioner i ämnet.

Anna Hall är Section Manager, Supply Chain Management på ÅF och hon kommer att peka på att framtidens trender kräver en holistisk approach när det gäller supply chain och förpackningslogistik. Kan vi förbereda oss för framtiden, och i så fall hur? Vilket tänkesätt kommer skapa långvariga lösningar, eller finns det sådana överhuvudtaget?
Från LTH, avdelningen för förpackningslogistik på Lunds universitet, kommer professor Fredrik Nilsson och ger sin syn på förpackningsdesignstrategier för en hållbar utveckling av supply chain. Han kommer bland annat att peka på att förpackningen får en allt mer strategisk roll, då den täcker både värdehöjande för konsumenterna och kostnadseffektivitetsaspekter.

Styrningen av supply chain har efter hand genomgått nödvändiga förändringar för att optimera tid, kostnad och kvalitet. Med trenden mot on-line försäljning och lättillgänglig information skapas nya utmaningar. Detta kommer Lennart Hjält som är Director e-business and Business Support på SCA Incontinence Care Europe att ge sin syn på.

Christian Finnsgård, som är teknologie doktor på Chalmers Tekniska Högskola, är expert på den interna materialhanteringen hos producerande företag. Han kommer att berätta om förpackningens roll, när det gäller att transportera material till monteringsstationer på företag.

Det är i butikshyllorna det avgörs. Det kommer Nils Thott, Head of Category and Shopper Marketing, på Pågen AB att konstatera. Det är på butikshyllan som supply chain börjar. Den kedja som kanske egentligen borde kallas demand chain. Slut i hyllan får inte förekomma. Men det är inte heller bra om för mycket varor med begränsad hållbarhet blir kvar på hyllan. Det handlar om att skapa attraktivitet och balans.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-11-19

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Marknad Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK