...
Inspirationstidning från Iggesund med 22.000 unika digitala omslag
Vart och ett av de 22.000 omslagen till Iggesund Paperboards inspirationstidning Inspire är unikt, med variabeltryck i färgfält, lackmönster och tidskod. © Iggesund

Iggesund Paperboard har presenterat ytterligare ett nummer av sin uppmärksammade inspirationstidning Inspire. Eftersom innehållet den här gången ägnas helt åt digitaltryck, så ville man även ha ett digitaltryckt omslag. Och inte nog med det – man ville dessutom att varje omslag skulle vara unikt, vilket innebar att man måste producera 22.000 unika omslag…
Problemet löstes genom att Inspire-teamet från mediehuset OTW gjorde en 16 minuter lång film, där varje enskild filmruta blev en unikt designad förstasida..!


Att sätta ett mottagarnamn eller ett löpnummer på varje förstasida hade varit ett sätt att skapa unika omslag, men teamet från OTW, som gör Iggesund Paperboards tidning, tyckte den lösningen var aningen för enkel. I stället ville man utgå från Inspires tradition att arbeta med grafik på omslaget och genom att göra en film med grafiska mönster, där varje bildruta bildade underlag till ett omslag, kunde man lösa problemet.

”Att göra en lång film kan tyckas som en omständlig procedur, men det var betydligt enklare än att skapa 22.000 individuella tryckfiler i ett layoutprogram”, konstaterar Thomas Idebäck, motion graphic designer på OTW.

Variationen i trycket ligger dels i färgfälten, men också i spotlackeringen. Enbart variationen i färgfälten gör varje exemplar unikt, men utöver det är också lackmönstren varierade, samtidigt som varje omslag är märkt med tidskoden från den ruta i filmen, som det är baserat på.

Digitaltryckeriet Digaloo i Stockholm fick ta emot de 1,4 TB med rådata, som skulle bearbetas till sidor. Under processen växte den bearbetade datamängden till mellan 3,5 och 4TB. Som tur var hade tryckeriet investerat i en ny press och RIP (Raster Image Processor) IN-100 för att öka sin bearbetningskapacitet.

”Den här tryckningen är helt unik i sitt slag. Jag har lyssnat med kolleger i mitt internationella nätverk av digitaltryckare och ingen har hört talas om något liknande projekt”, berättar Jannes Dahlgren, VD för Digaloo, som fick sätta av 27 timmars aktiv trycktid för att kunna genomföra projektet.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-11-28

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Marknad Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK