Industriorganisationen Metal Packaging Europe (MPE) har lanserat en logotyp (bilden), som ska påminna konsumenterna om vikten av att lämna tomma metallförpackningar till återvinning.
Logotypen, som ska finnas på flera olika språk, ska finnas på förpackningar samt användas i marknadsföring och kampanjer. Texten och evighetssymbolen ska erinra konsumenterna om att metall är det mest återanvända förpackningsmaterialet i världen och att metall kan återvinnas gång på gång i ett evigt kretslopp.
”Europeiska konsumenter köper varje år mer än 85 miljarder produkter i metallförpackningar, så att hitta en lösning för att uppmuntra till återvinning av dessa metallförpackningar är av stor betydelse. Jag är glad att vår bransch gemensamt har kommit upp med ett budskap som kan göra skillnader i konsumenternas attityder och beteenden. Stål och aluminium har oändliga möjligheter och genom att vi samlar in och återvinner förblir dessa metaller tillgängliga för kommande generationer”, säger MPE:s generalsekreterare Anders Linde.
Logoltyp-projektet är resultatet av ett samarbete mellan aluminium- och stålindustrier och representerar alla former av styva metallförpackningar, inkluderande livsmedels- och dryckesburkar, färgburkar och –hinkar, aerosoler, metallförslutningar, och olika typer av specialförpackningar.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com