Förpackningskoncernen DS Smith har öppnat ett ”Impact Centre” i Taastrup i Danmark, där kunderna direkt kan bedöma hur deras produkter och förpackningar ser ut i butikshyllan och hur de klarar sig i konkurrens med andra produkter.
Dagens moderna butiker och supermarkets ställer allt större krav på att förpackningar ska vara säljande och snabbt dra till sig kundens uppmärksamhet.
”Nu erbjuder vi en kreativ och professionell miljö där kunden kan vässa varans framtoning och undvika dyrbara misstag”, säger Mette Herrefoss, som är chef för DS Smiths Impact Centre.
På DS Smiths Impact Centre skapas exakt den scen där förpackningen ska uppträda – en komplett butiksmiljö med konkurrerande varor, där man direkt kan bedöma hur designen hävdar sig mot omgivningen. På golv och hyllor visas hur viktigt det är med rätt förpackningslösning, men också hur fel dset kan bli. Man demonstrerar också vilken påverkan en specifik förpackning har på logistiken och på de butiksanställdas hantering av produkten.
”För att erbjuda våra kunder ännu mer insikt och värde har vi skapat detta ´upplevelsecentrum´ som primärt koncentrerar sig på detaljhandeln. Vi vet att det finns ett reellt behov av att prata om förpackningar i ett holistiskt sammanhang där alla led i leveranskedjan analyseras”, säger Metta Herrefoss.
De av företagets kunder, som vill använda Impact Centre, får tillgång till expertis och den förpackningsstrateg inom DS Smith, som man samarbetar med i vardagen.
DS Smiths Impact Centre i Taastrup invigdes den 15 januari.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com