...
När bubblan brister kan förpackningen öppnas…
Principen för PopPack är enkel: Den luftfyllda bubblan (kan vara en eller flera) trycks lätt sönder med fingrarna…

...varefter förslutningen enkelt öppnas med hjälp av de greppvänliga flikarna som uppstår.
Intresset för PopPack är mycket stort i Japan. Här är teamen från PopPack LLC och PopPack Japan samlade:  Från vänster till höger ses Jiro Noda, Consulting Engineer, Mitsuhiro Sumimoto, Consulting Engineer, William Perell (i mitten), President and founder, Cheryl Harrison, Marketing Director och Toshio Arita, Senior Chief Consultant.

Det vinnande bidraget i förpackningsklustret Packbridges tävling Packbridge Award har utsetts. Temat för tävlingen”Please Release Me” riktade sig till smarta lösningar för att göra förpackningar enklare att öppna.
Segrande bidrag blev det innovativa öppningskonceptet PopPack, som i princip består av en luftfylld plastbubbla, som konsumenten enkelt pressar sönder med fingrarna, varefter förpackningen går att öppna…


Mannen bakom uppfinningen heter William Perell från Kalifornien, USA, och hans lösning går att applicera på flera förpackningstyper, men i första steget är det flexibla förpackningar, till exempel olika påsförpackningar, som är målgruppen.

PopPacks teknik bygger på ”bubbla in en försegling” och är lätt att förstå för användaren. Vid ett lätt tryck på bubblan brister den och förpackningen kan öppnas utan motstånd. Det kan nästan jämföras med så kallade ”bubbelplast” och namnet kommer från det poppande ljud som uppstår.

Förpackningarna kan också återförslutas vilket är viktigt om det är livsmedel, som är packade, inte minst med tanke på den pågående diskussionen om livsmedelsspill, där förpackningar spelar en viktig roll för att hålla spillet nere. PopPack har patent, som innebär att man täcker cirka sjuttio procent av världens befolkning.

Öppningsbarhet för förpackningar är en komplex fråga med tanke på den variation av förpackningar och förpackningsmaterial, som finns på marknaden, men tankar och lösningar finns. Det framkom inte minst när Packbridge lade ut en utmaning i OpenUp, en digital plattform för öppen innovation, på temat ”Please Release Me”. Bakom OpenUp finns de båda klusternätverken Packbridge och Livsmedelsakademin.

Den 26 februari, i samband med seminariet Packbridge efter 3 i Eslöv, med samma tema som utmaningen, delades priserna i Packbridge Award ut. William Perell, mannen bakom tekniken och företaget PopPack, var med vid prisutdelningen via länk från Japan, där intresset för den här lösningen är mycket stor. Han uttryckte stor glädje över att hans bidrag vunnit Packbridge Award och hoppades dessutom att europeisk förpackningsindustri ska ta hans öppningslösning till sig.

Så här sa juryn om det vinnande bidraget:
Vinnaren uttrycker med sin idé ett kreativt, nytt sätt att öppna flexibla förpackningar med ett enkelt tryck på den. När PopPacks bubbla utsätts för tryck, ser luften i den till att förpackningens försegling bryts. Detta gör det enkelt för användaren att öppna den utan att riva, dra eller använda verktyg. Totalt sett är detta en smart lösning, som garanterar att innehållet är färskt, väl förseglat och inte har manipulerats, samtidigt som förpackningen är lätt att öppna och återförsluta.”

Två hederspriser delades också ut och de gick till innovatören Hans Hedlund för hans lösning som kallas “ett hål som inte är ett hål” och som också kan användas på många förpackningstyper, samt till Nathalie Agnekil och Anna LindowBroby Grafiska i Sunne för ”Lättöppnade förpackningar bör vara en självklarhet – vi har lösningen på några vanliga problem”.

Samtliga pristagare kommer att finnas på plats på Packbridge Research Forum på Medicon Village i Lund den 7 maj.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2015-03-02

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
förpackningstävling förslutning Livsmedelakademin Packbridge Packbridge Research Forum PopPack

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK