...
Storaffär på G inom etikett: Brother vill förvärva Domino
Japanska skrivarjätten Brother är intresserade av brittiska Dominos produkter och teknik inom streckkodsmärkning och förpackningsetiketter.

Brother Industries, som har huvudsäte i japanska Nagoya, har lämnat ett bud på Domino Printing Scienses plc, beläget i Cambridge, England. Brother vill köpa Domino för en kontant köpeskilling på 1,03 miljarder pund (drygt 13 miljarder kronor). Det skriver BloombergBusiness, Reuters och flera andra internationella nyhetsorgan.

Brother är stora inom datorskrivare, men den marknaden får allt sämre lönsamhet och nu vill den japanska koncernen ge sig in på områdena etiketter och förpackningar. Efterfrågan på skrivare, framförallt sådana som används i hemmen, sjunker i takt med en ökad användning av smarta enheter. Att då flytta fokus till industriella skrivare för exempelvis streckkoder och förpackningsetiketter, som är Dominos produktområden, är ett sätt för Brother att bredda verksamheten och öka intäkterna. 

Affären är dock inte helt klar och enligt nyhetsbyrån Reuters är det tänkbart att även andra aktörer ger sig in i budgivningen om Domino. Danaher Corp och Dover Corp är två sådana företag, som nämns som potentiella intressenter.

”Det finns också potential för ett konkurrerande bud att komma, troligen från en USA- aktör, med tanke på hur väl Domino skulle passa in en amerikansk produktportfölj”, säger analytikern Henry Carver till Reuters.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2015-03-18

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Domino Streckkod Brother Etikett/Märkning Köp/Försäljning/Samgående

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK