...
Designade förpackningar allt viktigare inom e-handel
Stora Enso Packaging har tagit fram specialdesignade wellpapplådor till bland annat Tiger of Sweden och Peak Performance.
Ett ”budskap” till kunden på insidan av Peak Perfomance e-handelslåda.

Vad har Tiger of Sweden och Peak Performance gemensamt? Jo, båda skickar sina kläder och övriga produkter i högkvalitativa lådor från Stora Enso Packaging. Förpackningarna, framtagna speciellt för e-handel, är en viktig del av varumärkesupplevelsen. Kunden ska alltid få samma känsla, oavsett var man handlar.

Även de mer exklusiva kläd- och sportmärkena köps i allt högre grad via nätet. Därför satsar nu många varumärken på skräddarsydda e-handelslådor som håller hela vägen hem till kunden.

Peak Performance, Tiger of Sweden och By Malene Birger är tre välkända premiumvarumärken i Norden. Samtliga ägs av danska IC Group, som ville se över förpackningarna för e-handel i samband med att varumärkena skulle få nya webbutiker.

Erbjudandet med Design Studio och möjligheten att tillsammans arbeta fram rätt lösning var en starkt bidragande anledning till att man valde Stora Enso Packaging.

”Kunden ska få rätt upplevelse av varumärket, och då handlar det inte bara om tryck och design. Lådan får helt enkelt inte kännas tråkig när kunden får den”., säger Stina Vejlskov Nielsen, projektledare med logistikansvar på IC Group. 

Catarina Wikström, e-shop manager på Tiger of Sweden, hade en tydlig bild av vad arbetet med Stora Enso skulle utmynna i:
”Vi skickar ju bland annat ut många kostymer till våra kunder, och det hände tidigare att lådan plattades till på mitten under transport, säger Catarina. Med våra nya lådor ville vi hitta en rejälare kvalitet, som höll formen hela vägen och samtidigt stärkte varumärket”, berättar hon.

Under en workshop tillsammans med Stora Enso Packagings Design Studio hade man med sig ett antal produkter, så att man genast kunde se om en förpackningsidé fungerade eller inte.

”Tillsammans med Stora Ensos experter tog vi stegvis hand om alla våra krav. Vi ville ha så få lådor som möjligt, men ändå täcka in hela produktspektrumet", säager Catarina Wikström.

I grunden har de tre varumärkenas lådor samma funktion, där användaren även får ett smidigt handtag för att enkelt kunna bära hem lådan från uthämtningsstället.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2015-03-18

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
design Design Studio e-handel Wellpappförpackningar Stora Enso Stora Enso Packaging

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK