Nya upplysningstjänsten Hallå konsument är igång
Den nya nationella upplysningstjänsten ”Hallå konsument” har nu startat sin verksamhet.
Några av de kunniga konsumentvägledare, som är beredda att svara på konsumenternas frågor.

”Hallå konsument” är en ny nationell upplysningstjänst för konsumentfrågor, som inrättats på uppdrag av regeringen och som nu öppnats.
Syftet med Hallå konsument är att det ska bli lättare för konsumenter att hitta det oberoende stöd, som tidigare funnits hos kommunernas konsumentvägledning, konsumentbyråer, Konsumentverket och andra myndigheter.


Nu är all konsumentvägledning samlad på en enda webbplats – www.hallakonsument.se – där landets konsumenter kan få svar och råd kring frågor om köp av varor och tjänster, avtal, reklamationer och annat.

"Hallå konsument ska förenkla konsumenternas vardag. Oavsett om en person ska anlita hantverkare, teckna mobilabonnemang, vill reklamera eller känner sig lurad av en telefonförsäljare så finns det oberoende vägledning att få hos oss. Namnet Hallå konsument signalerar just den känsla av tillgänglighet som vi vill erbjuda”, säger Cathrin Lundqvist, projektledare på Konsumentverket. 

Hallå konsument ersätter nu den konsumentinformation, som tidigare funnit på Konsumentverkets hemsida och innehållet på hallakonsument.se utökas med användbar information för konsumenter från andra myndigheter. Det blir fler artiklar, frågor och svar, guider och verktyg. På hallakonsument.se ska också finnas kontaktvägar till kommunernas konsumentverksamhet och till experter hos myndigheter och konsumentbyråer.

Förutom att konsumenten kan få hjälp via hemsidan kan man också ringa till Hallå konsument, där ett stort antal vägledare sitter beredda att svara på frågor och hjälpa konsumenterna tillrätta. Det går också att nå vägledarna via e-post, brev, chatt eller Facebook.

Vägledarna i Hallå konsument är anställda hos Konsumentverket och de svarar på övergripande frågor om köp, avtal, reklamationer och hållbara val. När konsumenten har frågor som bäst hanteras av någon annan myndighet, konsumentbyrå eller den egna kommunens konsumentverksamhet hänvisas de vidare.

Den nya upplysningstjänsten, som lanserades den 31 mars, drivs av Konsumentverket i nära samverkan med tolv informationsansvariga myndigheter: Allmänna reklamationsnämnden, Boverket, Energimarknadsinspektionen, Energimyndigheten, Fastighetsmäklarinspektionen, Finansinspektionen, Kemikalieinspektionen, Kronofogden, Livsmedelsverket, Naturvårdsverket, Pensionsmyndigheten och Post- och telestyrelsen samt de fyra konsumentbyråerna: Konsumenternas Energimarknadsbyrå, Konsumenternas Försäkringsbyrå, Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Telekområdgivarna samt kommunernas konsumentverksamheter.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2015-04-08

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
konsumentförpackningar Konsumentverket Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK