...
FSC lanserar nytt varumärke: “Skogar för alla – för alltid”
Forest Stewardship Council vill se till att världens skogar bevaras och dess invånare skyddas.
Så här ser FSC:s nya varumärke ut.
”Vi ville ta fram en identitet, som direkt anknyter till konsumenterna”, säger FSC:s generaldirektör Kim Carstensen.

Den internationella organisationen Forest Stewardship Council® (FSC) lanserar ett nytt globalt varumärke med devisen  ”Forests For All Forever”.
Under de senaste 20 åren har FSC blivit ett betrott och väletablerat varumärke inom specifika produktområden och marknader över hela världen. Med sitt nya varumärke vill FSC nu utöka sin räckvidd och direkt nå och påverka alla konsumenter på global basis.


”Framgången för FSC har hela tiden varit beroende av konsumenternas egen medvetenhet och deras efterfrågan på FSC-certifierade produkter och vi har förlitat oss på att våra partners och certifikatinnehavare verkat för att sprida budskapet om FSC för vår räkning. Det stod emellertid klart att vi behövde ett verktyg som kunde inspirera certifikatinnehavarnas kunder att välja FSC-produkter – dvs en identitet som direkt anknöt till konsumenterna och som kändes igen i butikshyllan” ,säger Kim Carstensen, generaldirektör för FSC.

Den nya devisen – Forests For All Forever –bekräftar FSC:s vision att rädda världens skogar åt framtida generationer och den visuella utformningen av varumärket, som omfattar såväl djur och människor som bor och interagerar i skogar, förstärker FSC:s  allomfattande strategi för att hållbart skogsbruk.

”Skogen är så mycket mer än bara träd och virke. Den är en reservoar för dricksvatten, den ger skydd åt djur och utrotningshotade arter, den är ett hem för ursprungsbefolkningar och samhällen. FSC:s principer och kriterier har alltid speglat vår beslutsamhet att skydda skogarna och deras invånare. Nu kommer vårt engagemang att synas i den här nya visuella identiteten och ge ett tydligt budskap till konsumenterna vad det betyder, när de köper en FSC-certifierad produkt”, säger Kim Carstensen.

Utveklingen av det nya varumärket har baserats på en marknadsundersökning som gjordes år 2013 och som innefattade 9.000 deltagare i 11 länder.

”Vi insåg att med nya marknader som öppnas upp i Asien, Latinamerika och Afrika var det dags att gå bortom producenter och återförsäljare och nå ut direkt till konsumenterna, som är avgörande för att påverka företagen och producenterna att söka hållbara lösningar och införa ansvarsfulla affärsmetoder”, avslutar Kim Carstensen.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2015-05-04

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
FSC FSC-certifiering Miljö

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK