...
"YouTube" ersätter ”KitKat” på 600.000 förpackningar
600.000 KitKat-förpackningar kommer att förses med den nya ”logotypen” YouTube…
I kampanjen ”The Breakers Break” kommer totalt 72 olika ”break”-skäl att finnas som ”logotyper” på över 100 miljoner KitKat-förpackningar…

Livsmedelsföretaget Nestlé och nätjätten Google har upprättat ett samarbete, som innebär att Nestlés ikoniska och välkända chokladkaka KitKat i en begränsad upplaga får en ny "logotype" i form av namnet på välkända och Google-ägda videoplattformen "YouTube”.
Nestlé skriver i ett pressmeddelande att det är den största designförändringen av KitKat-förpackningen, sedan varumärket lanserades för 80 år sedan!


”YouTube”-logotypen ska finnas på 600.000 KitKat-förpackningar och designförändringen ingår i en marknadsföringskampanj för KitKat, som Nestlé kallar ”The Breakers Break”. Namnet är en ordlek med det engelska ordet ”break”, vilket kan betyda såväl ”brytning” som ”avbrott/rast”, och anspelar på att en KitKat-konsument vanligen ”bryter loss” de typiska ”fingrarna” i chokladkakan, innan de konsumeras, och på att intagandet av en KitKat kan ses som ett behagligt avbrott i vardagen…

Förutom ”YouTube Break”-logotypen kommer det även att finnas en koppling mellan KitKat och Googles röstsökningsteknologi, som innebär att en KitKat-konsument, var han eller hon än befinner sig i världen, kan söka med ”KitKat YouTube my break” på sin mobil och då direkt kopplas till en speciell KitKat-video samt få en lista på de för tillfället mest trendiga YouTube-filmerna.

Samarbetet mellan Nestlé och Google är ovanligt men inte unikt – de båda företagen samarbetade även för några år sedan, då Google fick Nestlés tillstånd att kalla uppgraderingen 4.4 till operativsystemet Android för just  ”KitKat”!

”På Nestlé är vi mycket glada över att får arbeta med Google igen. Eftersom KitKat firar sitt 80-års jubileum och YouTube fyller 10 år, är det spännande att ta vårt partnerskap till en ny fas”, säger Fiona Kendrick, VD och ordförande för Nestlé UK & Ireland.

”Det är fantastiskt att se att KitKat-konsumenterna är så stora fans av YouTube och att de tillsammans med våra en miljard användare ser YouTube som en källa till underhållning”, säger David Black, chef för varumärkes- och konsumentmarknad hos Google UK.

Sammanlagt kommer Nestlés ”The Breakers Break”-kampanj att innebära att över hundra miljoner KitKat-förpackningar förses med nya logotyper, vilka alla ska motivera konsumenten att ”have a break” och totalt kommer kampanjen att bestå att 72 olika sådana ”logotyper”.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2015-05-15

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
choklad chokladförpackning design KitKat konfektyr Nestlé

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK