...
“Share a Coke”-kampanjen nu även med punktskrift
Blinda och synskadade i Mexico och Argentina blir nu delaktiga i ”Share a Coke”-kampanjen genom att Coca-Cola-burkar och –flaskor förses med punktskrift, även kallad braille.
Punktskriften finns även på PET-flaskor, där den är tryckt på etiketten.
På dryckesburkarna har braille-punkterna präglats direkt i metallytan.

Coca-Colas kampanj ”Share a Coke” lanserades för två år sedan och har blivit en stor framgång världen över. I kampanjen är Coca-Colas varumärke på PET-flaskor och dryckesburkar ersatta med landstypiska egennamn och smeknamn och tanken är att på så sätt uppmana konsumenterna att dela en Coke med vänner och familj.
Nu har Coca-Cola utökat kampanjen genom att i vissa länder ersätta de tryckta namnen på flaskor och burkar med motsvarande namn utförda i punktskrift (braille).


Konceptet med Coca-Cola-förpackningarna med braille utvecklades av den mexikanska annonsbyrån Anónimo och produkterna finns nu i Mexico och Argentina. På dryckesburkarna är braille-skriften åstadkommen direkt i metallytan genom prägling och på PET-flaskorna är braille-punkterna tryckta på etiketterna.

”Det är inte sannolikt att braille-kampanjen rullas ut i större skala, men den är ändå ett bra exempel på hur Coca-Cola Company tänker bortom det självklara och skapar anmärkningsvärda förpackningslösningar”, säger konsultföretaget PackHub, specialiserade på förpackningsinnovationer, i en kommentar.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2015-06-01

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Braille Coca-Cola Dryckesburkar Dryckesförpackningar Metall Metallförpackningar PET

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK