Handskrivet motstånd mot smartphoneanvändning
”Det är en kulturgärning att lyfta fram det handskrivna. Vi kan inte låta all kommunikation gå genom email och SMS med den degeneration av språket som följer”,, säger Bernard Bouvet, ordförande i franska Union Professionnelle de la Carte Postale, UPCP. (© Iggesund)
Med hjälp av vykort, tillverkade av kartong från Iggesund Paperboard, vill Bernard Bouvet och UPCP få ungdomar att släppa taget om sina smarta telefoner och istället skriva för hand. (© Iggesund)
Under nästa år planerar UPCP att skicka ut över en halv miljon vykort till franska skolor, för att eleverna ska få lära sig värdet av det handskrivna. Vykorten kommer från Iggesund Paperboard, som stöttat aktiviteterna sedan starten. (© Iggesund)

Hur får man skolelever och ungdomar att släppa taget om sina smartphones och istället skriva för hand? Bernard Bouvet, som är ordförande i Union Professionnelle de la Carte Postale (UPCP), en intresseorganisation för vykortsbranschen i Frankrike, har kanske inte alla svaren, men gör i alla fall aktivt motstånd.
På senare år har UPCP satt sig själva och vykorten på kartan genom att skapa ”Semaine de l’écriture” – Skrivveckan –, som är en satsning på att lära skolelever värdet av det handskrivna. Iggesund Paperboard har sedan starten stött aktiviteterna att få fler skolelever att skriva genom att ställa material till förfogande för kampanjkorten.


Sedan tre läsår tillbaka skickar UPCP ut vykort på ett givet tema – senast var det kärlek – och ordnar en tävling om det mest välformulerade vykortet. Man har utformat en speciell lärarhandledning, där man förutom själva tävlingen tipsar lärare om en rad andra aktiviteter, som kan göras med vykort i skolan. Aktiviteterna har varit framgångsrika - det första läsåret skickade man ut 45.000 kort, i år var det 360.000 och för nästa år planerar man att skicka ut över en halv miljon kort. Och det är skolornas efterfrågan, som driver på utvecklingen.

”Själv tycker jag att det är en kulturgärning att lyfta fram det handskrivna. Vi kan inte låta all kommunikation gå genom email och SMS med den degeneration av språket som följer”, säger Bernard Bouvet, samtidigt som han viftar med en elegant reservoarpenna.

Aktiviteterna för vykorten och Skrivveckan är naturligtvis ett sätt att försvara de fysiska vykortens position i en alltmer digitaliserad värld. Efter att kortbranschen i Frankrike haft en topp kring millennieskiftet, har den årliga försäljningen sedan dess fallit med 20 procent. Men sedan fyra år tillbaka ligger försäljningen på en stadig nivå och motsvarar ca 400 miljoner euro.

Om man lägger ihop gratulationskort och turistiska vykort. så skickar den genomsnittlige fransmannen sju kort om året. Som ordförande i UPCP sneglar han avundsjukt på den brittiska marknaden där man istället årligen skickar 54 kort.

”Men de har en annan kultur i detta avseende. Det verkar nästan som om de skickar kort också vid skilsmässor”, säger han med viss fransk förundran över de brittiska kortvanorna...

Bernard Bouvet började som typograflärling vid 14 års ålder, blev sedan vykortsfotograf och har varit vykorten trogen ända tills pensioneringen i februari 2015. Han kvarstår som ordförande i UPCP också under 2016 och när ordförandeuppdraget är slut finns fortfarande en längtan att fortsätta utveckla Skrivveckan, med nya samarbeten.
Och övrig tid kan han tänka sig att lära de 18 barnbarnen att släppa sina smartphones och skriva fler vykort…


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2015-06-03

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Iggesund Iggesund Paperboard Kartong Övrigt Smartphone

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK