...
Kycklingar symboler för skånskt mikrobryggeri...
Remmarlöv Gårdsbryggeris första ölsorter är klart amerikainspirerade och så är även flasketiketterna – det är bara den lilla kycklingvinjetten som visar att ölen tillverkas på en skånsk kycklingfarm…
På transportlådorna, tillverkade av Smurfit Kappa, har kycklingarna fått en mer framträdande plats!
Remmarlöv Gårdsbryggeri ägs och drivs av Håkan och Michéle Nilsson.

Remmarlöv Gårdsbryggeri utanför Eslöv lanserade i början av året sina tre första ölsorter från mikrobryggeriet, som är beläget i en gammal loge på släktgården.
Ölen är bryggda “American Style” och har namn som ”The Crimson”, ”The Holley” och ”The Jeenius”. Flaskornas etiketter är också typiskt ”amerikanska” till design och utseende – men som stark kontrast till den amerikanska touchen så använder bryggeriet också silhuettbilder på svenska kycklingar som symboler för verksamheten! Och förklaringen till det är lika enkel som simpel: Remmarlöv är nämligen egentligen en kycklingfarm och än så länge är bryggerinäringen bara en trevlig hobbyverksamhet!


”Vi är klart inspirerade av den amerikanska mikrobryggeritrenden, eftersom USA sedan flera år leder utvecklingen på det här området. Skillnaden mellan europeiska öl är väl att de bryggs med malt som bas, medan amerikanska öl betonar humlen. Eftersom ale är den ursprungliga och mest traditionella ölsorten, ville vi göra en uppdaterad ale med starkare humlekaraktär. Och för att skapa en förnyad smakupplevelse använder vi nästan uteslutande amerikansk humle som Sincoe, Cascade, Columbus och Amarillo”, berättar Håkan Nilsson som tillsammans med hustrun Michéle äger bryggeriet och gården.

Mikrobryggeriet installerades under 2014 på det gamla spannmålslagrets loge hemma på släktgården i Remmarlöv. Där bryggs nu ölet i tusenliters-satser, en process som tar allt från tio dagar till två månader beroende på öltyp. 

De första smakerna lanserades på Systembolaget i januari 2015 – en ljus ale (The Holley), en röd ale (Crimson) och en IPA (The Jeenius). Alkoholstyrkorna ligger mellan 4,8 och 6,8 procent. Distributionen är till en början lokal, men Håkan Nilsson hoppas förstås på spridning till övriga landet. 

”Den första omgången öl säljs i kategorin ´lokalt och småskaligt´, vilket inledningsvis betyder att ölet bara kan köpas på Systembolaget i Malmö, Lund, Eslöv och Landskrona. Men om det säljer bra där kan det ta sig vidare ut i landet”, berättar Håkan Nilsson.

För att Remmarlövs Gårdsbryggeri lättare ska kunna armbåga sig in på de svenska matborden och bardiskarna har man från början satsat på att få till rätt uttryck i designen. Varje etikett är därför försedd med silhuettbilder på kycklingar..!

”Vi ville ta fram snygga och kul etiketter, så att vi fick flaskor, som inte skämdes för sig i något sammanhang. Och eftersom Remmarlöv är en kycklingfarm och vårt levebröd, så föll det sig naturligt med kycklingar som symbol och vinjett. Än så länge är ju mikrobryggeriet mest en kul hobbyverksamhet”, skrattar Håkan Nilsson.

Och kycklingarna har även letat sig in på transportlådorna i wellpapp, som är tillverkade av Smurfit Kappa i närbelägna Eslöv. Och med den stolta texten ”Made in Skåne” tryckt på lådorna, råder det ingen tvekan om var den nya uppstickaren på ölmarknaden kommer från..!


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2015-06-09

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Dryckesförpackningar öl Remmarlöv Smurfit Kappa Transport Wellpappförpackningar

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK