Trendiga matförpackningar tema i årets PIDA-tävling
Nu är det åter dags för PIDA - den prestigefyllda designtävlingen för franska, tyska och svenska designstudenter.

Dags igen för designtävlingen PIDA (Packaging Impact Design Award) där studenter i Frankrike, Tyskland och Sverige deltager.  Årets tema i PIDA är ”Style And Smart On the Go”. Utmaningen för de blivande förpackningsdesigners som deltar består i att skapa ett koncept kring mat ute på stan – en uppgift som utgår från trender, nya livsstilar och en ökad medvetenhet om mat.
Vinnarna i svenska PIDA presenteras på Fotografiska i Stockholm den 16 juni. Tävlingen arrangeras av BillerudKorsnäs, som med PIDA vill driva utvecklingen inom förpackningsdesign och samtidigt skapa en mötesplats för industrin och skolorna.


”Årets tema binder samman flera tydliga trender. Livstempot ökar och ställer krav på hög tillgänglighet och förmåga att utnyttja tid. En annan trend är större efterfrågan på grönare, mer medveten och mer sofistikerad mat. Mosbrickans tid är förbi. Det man äter i farten ska vara gott, snyggt och funktionellt. I årets PIDA ska designstudenterna skapa ett koncept inklusive förpackningen där alla delar finns med”, säger Agneta Rognli, Marketing Manager på BillerudKorsnäs.

Årets uppdrag i PIDA handlar om att skapa en ny modern nisch vid sidan av traditionella take-away, gatukök och korvkiosker, och skapa ett koncept (packa, ta med sig, äta mat) som är rätt i tiden för 2015. Några grundregler: Förpackningen ska vara gjord av förpackningskartong från BillerudKorsnäs. Den ska vara innovativ, funktionell och användarvänlig till sin konstruktion och genomtänkt från miljösynpunkt och ur ett produktionsperspektiv.

”Intresset för PIDA bara växer. Eventen har blivit något av en årets höjdpunkt för både industrin och skolorna. Det är en viktig mötesplats. Branschfolket kommer till de årliga seminarierna för att få inspiration och nya idéer från en ny generation förpackningsdesigners medan studenterna får chans att visa upp sina kreationer och få feedback av potentiella arbetsgivare. För oss är satsningen på PIDA ett sätt att medverka till utvecklingen inom förpackningskonstruktion och förpackningsdesign”, säger Agneta Rognli.

BillerudKorsnäs arrangerar PIDA i samarbete med universitet och högskolor i Frankrike, Tyskland och Sverige. Tävlingen är ett obligatoriskt kursmoment, som ger studenterna tillfälle att bekanta sig med riktigt bra kartongmaterial, samtidigt som de får jobba i skarpa projekt, som har samma förutsättningar och regler som ett autentiskt designuppdrag.

PIDA-juryn består av flera framträdande branschprofiler – designers, konverterare, företrädare för stora varumärken och för fackpress. Priser delas ut i fyra kategorier: ”Winner All Categories”, ”Best Level of Shelf Impact”, ”Best Level of Innovation” och ”Best Level of User-friendliness

I samband med prisutdelningen arrangeras även ett seminarium med intressanta talare och experter som delar med sig av sin kunskap i dagsaktuella ämnen.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2015-06-09

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
BillerudKorsnäs design förpackningsdesign förpackningstävling Kartong Kartongförpackningar PIDA

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK