...
Kinesisk succé och stor global potential för ambient yoghurt
Drickfärdig yoghurt, förpackad i Tetra Prisma Aseptic, har skapat en ny och framgångsrik mejerikategori i Kina och har enligt Tetra Pak en stor global potential.
Mejeriprodukter förpackade i Tetra Prisma Aseptic kan förvaras i rumstemperatur och har flera månaders hållbarhet.

Förpackningar med drickfärdig yoghurt, som kan förvaras i rumstemperatur, så kallad ”ambient drinking yoghurt”, har tagit den kinesiska marknaden med storm och beräknas år 2017 vara värd fem miljarder euro. Det skriver Tetra Pak i ett pressmeddelande.
”Ambient drinking yoghurt” är drickfärdig yoghurt som är värmebehandlad och aseptiskt förpackad och därmed inte behöver transporteras och/ellerförvaras i kyla
.

Tetra Pak menar att den kinesiska framgången är ett bevis på den globala potentialen för denna nya kategori av mejeriprodukter.  Studier visar att konsumenter över hela världen vill ha färdigmat med högt näringsinnehåll och god smak, och i förpackningar som är anpassade till ett hektiskt och komplext liv.

Drickfärdig yoghurt i Tetra Paks aseptiska förpackningskoncept Tetra Prisma Aseptic är ett exempel på en sådan produkt, eftersom den har samma näringsvärde som kyld yoghurt men inte kräver kylförvaring.

”Det gläder oss att vi tillsammans med våra kunder har utvecklat en ny mejerikategori i Kina”, säger Dan Björklund, som leder Tetra Paks Centre of Expertise Dairy.

Den kinesiska framgången med drickfärdig yoghurt har lett till att Tetra Pak nu får förfrågningar från allt från små lokala mejeriföretag till stora internationella bolag.

Drickfärdig yoghurt, som kan förvaras i rumstemperatur, är populär eftersom den tilltalar den moderne konsumenten, inte bara i Kina utan globalt”, säger Dan Björklund.

Precis som drickfärdig kyld yoghurt måste även ambient yoghurt processas med en speciell metod för att kunna drickas direkt ur förpackningen av konsumenter ”på språng”. Skillnaden är att den ambienta drickyoghurten måste värmebehandlas och fyllas aseptiskt efter jäsning för att behålla sin viskositet och färskhet i flera månader.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2015-09-14

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Aseptisk Kina Livsmedel Livsmedelsförpackningar Tetra Pak

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK