...
Det händer på Scanpack:
Pantone anger färgen...
Att välja rätt färg klan vara skillnaden på succé och flopp.
Pantones försäljningschef Fabio Venturotti ska berätta om färgernas psykologi.

Vilka färger man väljer för en produkt eller förpackning kan bli hela skillnaden mellan framgång och flopp.
”Många människor är omedvetna om de stora psykologiska effekterna av färg”, säger Fabio Venturotti, försäljningschef på Pantone, världens ledande auktoritet på färgmatchning.


Ända sedan Pantone Inc. grundades 1962 i New Jersey, USA, har företaget försett designers och grafiska formgivare världen över med produkter och tjänster.

Företagets huvudprodukt är Pantone Matching System, där varje färg har fått sitt eget namn och nummer. Systemet omfattar unika färgrecept och en internationell standard för urval, specifikation, matchning och kontroll av färger i alla nyanser.

Fabio Venturotti kommer att deltaga i årets Scanpack och hans mission kommer att vara att sprida kännedom om betydelsen av färg, när det gäller konsumenternas beslut.

”När vi tittar på en färg, så skapas associationer, varav några är uppenbara och andra är mer subtila”, förklarar han.

Fabio Venturotti anser att det finns en brist på kunskap inom förpackningsbranschen och att beslutsfattare i branschen måste vara medvetna om betydelsen av färg.

”Det är avgörande att förstå, att vissa färgkombinationer kompletterar varandra, medan andra kolliderar och hamnar i konflikt med varandra. Och du måste se till att välja rätt färger för förpackningar, som ska användas på olika marknader, oavsett om de är i olika länder, regioner eller i hela världen”, informerar han.

Fabio Venturotti är övertygad om att avgörande faktorer för framgång är att ha koll på vilka färgtrender som gäller och att snabbt bestämma vad som fungerar och inte fungerar.

”Om du följer de råden, kan du vara säker på att få största möjliga effekt och att din förpackning får den uppmärksamhet och dragningskraft, som krävs för att sälja produkten”, säger Fabio Venturotti.

Under sitt seminarium på Scanpack kommer Fabio Venturotti att förklara mer om färgernas psykologi och förstås berätta om nya tjänster och tekniker som utvecklats av Pantone. 

Fabio Venturottis seminarium ”The psychology of color” äger rum tisdagen den 20 oktober kl. 14.00 – 15.00 på Stora scenen på Scanpack.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2015-10-08

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Konferenser och mässor Pantone Prepress Scanpack

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK