...
Ökad försäljning med Shelf Smart-tjänsten
Med ”Shelf Smart”-tjänsten kan varumärkesägarens förpackningar få den placering på butikshyllan där den fångar konsumentens blick och leder till köpbeslut.

Med Smurfit Kappas 3D Store Visualiser prövas idéerna i en virtuell miljö.

Smurfit Kappa skriver i ett pressmeddelande att bolagets tjänst ”Shelf Smart” revolutionerar de hyllklara förpackningarnas påverkan i butik och ökar försäljningen av snabbrörliga konsumtionsvaror med upp till åtta procent, enligt den senaste återkopplingen från kunder.  
Resultaten har rapporterats av varumärkeschefer, som i samarbete med Smurfit Kappa har använt Shelf Smart-processen för att förändra hur de marknadsför varor i butik och har stöd även av företagets egna undersökningar. 


Över 50 tester, utförda i elva kategorier och i sex länder, har analyserat fler än 10.000 konsumenters beteende i samband med köpbeslut. De har visat att Shelf Smart kan bidra till en betydande förbättring av ett varumärkes synlighet och image. Resultaten bekräftar att hyllklara förpackningar kan leda till att köpbesluten i butik ökar med över tio procent.

Dessa omfattande och aktuella undersökningar av konsumentbeteende, som utförs av Smurfit Kappas innovationsteam i Global Experience Centre på Schiphol i Amsterdam, har visat sig ge betydande insikter vilka har infogats i Shelf Smart-processen för att ytterligare förfina den efter lanseringen för bara ett halvår sedan.

Shelf Smart har utformats för att förbättra snabbrörliga konsumtionsvarors prestation i butik, där man vet att 82 procent av köpbesluten tas på i genomsnitt fyra sekunder, enligt de senaste forskningsresultaten. 
Processen delas in i sex steg och använder den senaste tekniken i kombination med Smurfit Kappas expertis om förpackningar, konsumentinsikter, innovativ design och samarbetsmetoder för att testa, förfina och förbättra strategier för marknadsföring i butik, innan de tas i bruk.

Inledningsvis används Smurfit Kappas ”Shelf Viewer”-teknik, som jämför positionering och marknadsföring av över 40.000 butikshyllor och produkter, tillsammans med global designexpertis, för att ta fram unika förpackningslösningar, skräddarsydda efter verkliga behov. Därefter används en 3D-simulering, som prövar idén i en riskfri virtuell miljö, innan dess inverkan slutligen testas på verkliga konsumenter med ett onlineverktyg för spårning av ögonrörelser (Eye tracking).

Shelf Smart är en del av Smurfit Kappas målmedvetna fokus på att spara kunden tid och pengar genom att se till att förpackningslösningen är rätt, innan den blir verklighet. Shelf Smart är den första tjänsten på marknaden, som erbjuder varumärken denna typ av garanterad optimering. Hela processen från problembeskrivning till beprövad lösning kan genomföras på så kort tid som sex till åtta veckor.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2015-11-04

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Experience Centre Förpackningsutveckling konsumentförpackningar Smurfit Kappa varumärkesägare

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK