Stora Enso inviger i dag officiellt sitt nya innovationscenter för förpackningar, beläget vid koncernens huvudkontor i Helsingfors. Syftet med centret är att skapa en mötesplats för innovation och forskning och utveckling, där Stora Enso, tillsammans med kunder och andra intressenter, kan utveckla innovativa och hållbara förpackningskoncept. Centret erbjuder bland annat ett laboratorium för förpackningsdesign samt presentationslokaler utrustade med avancerad teknik för visning av förpackningar i butiksmiljö genom ”virtuell verklighet”.
Innovationscentret är i första hand riktat mot kunder som konverterare, förpackningstillverkare, varumärkesägare och återförsäljare. Via centret ska Stora Enso hjälpa kunderna att skapa mervärde genom att utveckla strategiska förpackningar, som kan driva försäljningen samtidigt som de ger minskad miljöpåverkan och sänker de totala kostnaderna.
”Genom vårt nya innovationscenter kan vi samarbeta med våra kunder på ett unikt sätt och tillsammans utforma morgondagens förpackningar”, säger Stora Ensos VD och koncernchef Karl-Henrik Sundström.
Centret ska också fungera som ett ”showroom” för nya produkter, prototyper och designlösningar. Det ska också fungera som ett nav, som underlättar samarbete med kunder, nya företag och andra aktörer inom förpackningsbranschen och som ska göra det enklare och snabbare att kommersialisera nya förpackningskoncept och följa nya designtrender.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com