...
Allt fler svenskar vill nu minska sitt matsvinn
”Att förebygga matsvinn är en viktig del i vårt miljö- och hållbarhetsarbete”, säger Åsa Domeij.

Nästan två av tre svenskar , eller 63 procent, tycker att det mycket viktigt, att vi minskar vårt matsvinn. Fyra av tio (41 procent) är beredda att själva bidra genom att slänga mindre mat i soptunnan nästa år.
Det visar en undersökning TNS-Sifo gjort på uppdrag av Axfood om svenska folkets syn på matsvinn.
Trenden är tydlig: Allt fler anser att minskat matsvinn är en allt viktigare samhällsfråga.


Nio av tio svenskar tycker att det är viktigt, eller rent av mycket viktigt, att vi slutar att kasta eller förstöra mat som är ätbar.
Nästan varannan (41 procent) säger sig också vara beredd att ändra sitt beteende nästa år i syfte att minska matsvinnet. Anledningen är i första hand ”för att spara på jordens resurser” (41 procent) följt av ”det är moraliskt fel att slänga mat” (26 procent)

Kvinnorna går i spetsen, medan ålder, utbildning, inkomst eller var man bor i Sverige tycks spela en mindre roll.

I dag slängs mat motsvarande var femte matkasse, som bärs hem från butiken. Det är varken bra för miljö, människa eller plånbok.

”Att förebygga matsvinn är en viktig del i Axfoods miljö- och hållbarhetsarbete. Det pågår ett ständigt förbättringsarbete i butik och med att utveckla förpackningarna för företagets egna varumärken i syfte att minska onödigt matsvinn”, säger Åsa Domeij, chef för miljö och socialt ansvar på Axfood.

Nyligen öppnades Matmissionen i Rågsved i Stockholm. Butiken är Nordens första sociala supermarket och där säljs skänkt överskottsmat till en tredjedel av ordinarie pris till människor i social och ekonomisk utsatthet.

Samtidigt har Axfoodägda Willys dragit igång ett samarbetsprojekt med lokala välgörenhetsorganisationer över hela landet. Som till exempelvis i Södertälje, där Pingstkyrkan delar ut matkassar till behövande. Eller som i Östersund och Ystad, där Frälsningsarmén använder maten i sina soppkök.

”Det går att göra mer. Glädjande är att vår undersökning visar att svenska folket är beredda att också hjälpa till och bidra till en mera hållbar värld”, säger Åsa Domeij.

N.B.: Undersökningen genomfördes i TNS-Sifos webbpanel 27-29 november 2015. Antalet svarande var 1.109 slumpmässigt utvalda personer från allmänheten.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2015-12-14

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Axfood Förpackningsutveckling matsvinn Miljö Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK