...
Här är en öl som lyser upp i vintermörkret...
När den integrerade elektroniken aktiveras syns effekten främst i dödskalleetikettens ”ögon” , som lyses upp inifrån.
Den lysande ölflaskan kommer endast att finnas vid speciella Oculto-evenemang.

I normalutförandet är Oculto-flaskan försedd med en termokromatisk etikett, där ett par ”ögon” träder fram i dödskallens ögonhålor, när ölet kylts ner till rätt dricktemperatur.

Globala dryckesproducenten Anheuser-Busch har lanserat en ölflaska som lyser! Det är flaskan till det tequilasmaksatta ölet Oculto, som försetts med en smart etikett med inbyggd elektronik samt ett pappersbatteri och små LED-lampor. När användaren håller i flaskan, aktiveras en strömbrytare och flaskan lyses upp inifrån..!

Den lilla integrerade strömbrytaren på flaskan finns där en användare normalt placerar sin tumme, när han eller hon greppar en flaska. Trycket från tummen aktiverar strömbrytaren och LED-lamporna börjar lysa. Själva ljusfenomenet varar i fyra-fem sekunder och effekten syns speciellt genom att ”ögonen” börjar lysa i den dödskalleformade etikett, som är Oculto-ölens kännetecken!

Den lysande flaskan har bara producerats i ett begränsat antal och kommer endast att finns tillgänglig vid speciella events i USA. Premiären skedde vid ett stort Oculto-evenemang i Miami för en tid sedan.

Den lysande flaskan har skapats i samarbete med företaget Inland Packaging, som står för den sofistikerade elektroniken bakom konceptet.

”Det här visar hur förpackningen kan användas för att skapa fulländade sensoriska upplevelser för konsumenterna”, säger Tricia Sime, som är förpackningsutvecklare hos Inland Packaging.

Oculto är ett öl, smaksatt med tequila, som Anheuser-Busch lanserade i USA tidigare i år. Ölet serveras på exklusiva barer , restauranger och klubbar i USA, men finns även i vissa livsmedels- och spritbutiker. Den dödskalleliknande etiketten är ölets och flaskans kännetecken. I normalutförandet är flaskan försedd med en termokromatisk etikett, som visar när ölet har rätt dricktemperatur genom att ett par stjärnformade ”ögon” träder fram i dödskallens ögonhålor…


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2015-12-14

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Anheuser-Busch Dryckesförpackningar Etikett/Märkning Glasförpackningar öl

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK