...
Dagligvaruhandeln ökar men ICA tappar marknadsandelar
ICA-kedjans försäljning ökar inte lika mycket som dagligvaruhandeln i stort, vilket innebär att ICA börjar tappa marknadsandelar.

Enligt Detaljhandelsindex, DHI, ökade försäljningen i dagligvaruhandeln med 4,6 procent under november månad 2015. För ICA, som är Nordens ledande detaljhandelsföretag och svara för cirka hälften av Sveriges dagligvaruhandel, var försäljningsökningen dock bara 3,7 procent, vilket innebär att ICA-kedjan tappar marknadsandelar.

Enligt Fri Köpenskap har ICA-kedjan börjat tappa marknadsandel under hösten 2015. I oktober ökade ICA:s försäljning med 3,9 procent i löpande priser, vilket ska jämföras med hela dagligvarubranschens ökning med 4,8 procent. Ungefär samma skillnad redovisas alltså för november, vilket innebär ett fortsatt tapp av marknadsandelar för ICA.

För månaderna januari t.o.m. november 2015 är ICA:s försäljningsökning också mindre än dagligvaruhandelns i stort: 3,8 procent jämfört med 4,0 procent.

Ökningen på 4,6 procent för dagligvaruhandeln i november avser löpande priser. För fasta priser var ökningen under månaden 2,0 procent.

För hela detaljhandeln ökade försäljningen i november med 7,0 procent i löpande priser och med 5,2 procent i försäljningsvolym.

Prisökningstakten under november 2015 var enligt DHI 2,6 procent, vilket var den lägsta på tre månader.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2016-01-12

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
detaljhandel Ekonomi ICA Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK