E-handelslogistik och smarta förpackningar blir en stor del av satsningen när Svenska Mässan i november arrangerar den årliga mässan Logistik & Transport.
Nordisk e-handel är en bransch i stark tillväxt och det ställer stora krav på en hög utvecklingstakt av logistik- och transportflöden. Detta har man tagit fasta på vid planeringen inför årets Logistik & Transport. Innehållet har tagits fram av konferensrådet med Arne Andersson, e-handelsexpert från Postnord, och Carl Lumsden, logistikchef på bygghemma.se, i spetsen.
”Den kraftiga tillväxten i Norden visar, att den nordiska e-handelsmarknaden spelar en allt viktigare roll både för konsumenter och företag. Med ökad tillväxt följer även ökade konsumentkrav. Konsumenten idag vill ha sina varor levererade allt snabbare och de vill själva välja, hur varan skall levereras. Effektiv lagerhållning och snabba transporter är en förutsättning för att lyckas med e-handel idag. Logistik och varuförsörjning är för en e-handlare lika affärskritiskt som innovationskraft och servicetänkande”, säger Arne Andersson.
E-handelsdelen på mässan kommer belysa ett flertal intressanta områden och utmaningar som dagens e-handlare ställs inför. Bland intressanta ämnesområden, som kommer att behandlas och belysas i mässans konferensprogram kan nämnas förpackningens roll inom e-handelsdistribution.
Förpackning och packmoment utgör en stor kostnad för e-handlare, skriver mässledningen i ett pressmeddelande.
Med rätta och anpassade förpackningar kan både kostnader kapas och logistiken förbättras. Med smarta förpackningar, som används rätt, kan man underlätta hantering, transporter och returer, förbättra lagring och hållbarhet samt kapa kostnader i alla led. Speciella kyl- och värmeförpackningar underlättar e-handelns dagligvarudistribution och ett effektivt flöde kan åstadkommas med korrekta märkningar, smarta etiketter och RFID-lösningar.
Logistik & Transport 2016 arrangeras 16-17 november på Svenska Mässan i Göteborg.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com