Snön och kylan i januari gynnade detaljhandeln!
Snö och kyla brukar vanligtvis verka dämpande på köplusten, men när vintern kom till Sverige i januari blev det tvärtom – då boomade sport- och fritidshandeln med en 15-procentig ökning!
Andreas Svensson, Senior konsult på HUI Research.

Januari är vanligen en dålig månad för detaljhandeln, men i år blev det en positiv försäljningsutveckling tack vare att det kom snö och vinterkyla i stora delar av landet! Det kan tycks märkligt, men att vintern kom på allvar i januari betydde i sin tur att sport- och fritidshandeln fick stor draghjälp – och ökade sin försäljning med hela 15 procent jämfört med januari 2015!

Av HUI Researchs rapport om den svenska detaljhandelsutvecklingen för årets första månad framgår att  försäljningsvolymen  för detaljhandeln i sin helhet ökade med 4,0 procent jämfört med januari 2015. Dagligvaruhandeln ökade med 1,9 procent och sällanköpshandeln med 5,6 procent.

Andreas Svensson, som är Senior konsult på HUI Research, kommenterar detaljhandelns januariutfall så här:
”Januari är tillsammans med februari detaljhandelns försäljningsmässigt svagaste månader. Januariförsäljningen ligger drygt 1,3 procentenheter lägre än årsgenomsnittet. I år fick dock detaljhandeln god draghjälp av att snön och kylan gjorde säsongspremiär i januari i stora delar av landet och drev på försäljningen. Sport- och fritidshandeln blev följaktligen vinnarbransch under januari med en tillväxt om 15,0 procent. Bygghandeln fortsätter att visa stark tillväxt och landade på 6,9 procents försäljningsökning. Branschen missgynnas av det sänkta ROT-avdraget, men fortsatte trots det sin positiva utveckling. Sämre gick det för apotekshandeln vars försäljning minskade med 3,6 procent. Den svaga utvecklingen till trots är apotekshandeln inne i en spännande fas där apoteksföretag på många håll i landet breddar sitt tjänsteutbud med lättillgängliga sjukvårdstjänster. Genom att erbjuda sjukvårdstjänster kan apoteksföretagen hjälpa sina kunder med fler vårdbehov och därigenom stärka sitt varumärke på sikt. Att förenkla sina kunders vardag ligger i tiden och apotekshandeln tar steg i rätt riktning.
Hushållens konsumtionsutrymme är fortsatt gynnsamt. Den låga räntan, den låga inflationen och en god arbetsmarknad gör att detaljhandeln förväntas vara en fortsatt stark tillväxtmotor i den svenska ekonomin. Detaljhandeln har uppvisat tillväxt varje år sedan 1997 och för 2016 är prognosen att tillväxten fortsätter starkt, men att den inte riktigt når upp i 2015 års nivå. Detta på grund av hämmande faktorer som högre skatter och mer strikta amorteringskrav. HUI:s prognos för helåret 2016 ligger på 4,0 procent för den totala detaljhandeln.”


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2016-02-29

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
detaljhandel Ekonomi HUI Research Övrigt Svensk dagligvaruhandel

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK