En rejäl tillväxt förväntas på USA-marknaden för aseptiska förpackningar, enligt undersöknings- och analysföretaget The Freedonia Group. Efterfrågan väntas öka med i snitt 6,8 procent om året och år 2020 vara värd 6,4 miljarder dollar (ca 53 miljarder kronor). Samtidigt väntas behovet av lämpliga maskinutrustningar öka med 3,7 procent om året och 2020 ha ett värde av 68,5 miljarder dollar (ca 566 miljarder kronor).
Tillväxten inom aseptiska förpackningar kommer, enligt Freedonia, att drivas av såväl förbättrade produktionsmöjligheter som en ökad efterfrågan på produkter, som kan distribueras och lagras i rumstemperatur.
Den största marknaden för aseptiskt förpackade produkter finns för närvarande inom läkemedel, som 2015 hade en marknadsandel på 61 procent, men en solid och kraftig tillväxt väntas också på området aseptiska kartongförpackningar. Ökad efterfrågan på nyttiga, drickfärdiga produkter och en allt större produktdifferentiering, gör att behovet av aseptiska kartongförpackningar växer speciellt inom mejerisektorn.
En ökad efterfrågan på aseptiskt förpackade produkter till storkök och livsmedelsindustrin kommer att öka behovet av aseptiska påsar och bag-in-box-koncept och behovet av aseptisk packning i plastflaskor kommer också att öka, i linje med den genomsnittliga globala ökningen för denna förpackningstyp, vilken drivs av det växande utbudet av livsmedels- och dryckesapplikationer, framförallt på mejerisidan.
Tillväxten på USA-marknaden av aseptiskt förpackade produkter i glasbägare förväntas dock hamna under det globala genomsnittet under den kommande femårsperioden, främst beroende på att flera producenter av processad och aseptiskt packad barnmat går över från bägare till påsförpackningar.
Tabell över USA-marknadens förväntade årliga tillväxt (i procent)
inom aseptiska förpackningar 2015 – 2020:
Tillväxt samtliga förpackningstyper | 6,8 |
Plastflaskor | 6,7 |
Förfyllda sprutor | 9,0 |
Injektionsflaskor och ampuller | 6,0 |
Påsförpackningar | 5,9 |
Kartongförpackningar | 7,1 |
Bägare och glasflaskor | 3,1 |
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com