...
Dominos pizzaförpackningar ser nu ut som dominobrickor...
Dominos nya pizzaförpackningar – två olikfärgade wellpapplådor som kan sättas ihop till en ”dominobricka”!
Dominos specifika logotyp dominerar nu på kedjans nya pizzaförpackningar.

Globala pizzakedjan Domino har nya förpackningar – nu levereras pizzorna i färgglada wellådor, som ser ut som företagets logotyp – dvs. dominobrickor..!
Den nya designen, utformad av varumärkesbyrån Jones Knowles Ritchie (JKR), består av en röd och en blå wellpapplåda, vilka kan sättas ihop och då efterliknar en dominobricka, som ju också är företagets speciella logotyp.


Designbyrån bygger sitt koncept på det faktum att 96 procent av alla Dominos pizzor i Storbritannien säljs två och två, eftersom företaget alltid erbjuder ”köp två – betala för en”. Genom att designa en röd och en blå pizzaförpackning kan pizzorna på så sätt i de flesta fall av beställningar levereras som en komplett ”dominobricka”!

Inför uppdraget uppmanades JKR av Domino att skapa en ny fräsch förpackningsdesign, som ökar kundernas engagemang och ger ett omedelbart och igenkännande intryck, när de ser förpackningarna.

”Domino är den största pizzakedjan i världen, men efter alla år hade deras förpackningar differentierats och själva varumärket blivit alltmer anonymt och trängts tillbaka av andra budskap, som belamrat förpackningarna. För att lyfta fram varumärket och logotypen behövde man en annorlunda och karismatisk förpackning. Vi utgick från Dominos distinkta namn och den speciella logotypen ock skapade en djärv, enkel och rolig design, där logotypen blir huvudpersonen och förpackningen blir en öppen inbjudan till konsumenterna att spela med och dela upplevelsen”, säger Lee Rolston, global strategichef hos JKR.

På de nya förpackningarna har all information om innehåll, ingredienser tillverkare, etc. förpassats från ovan- och undersidornas stora ytor till de mindre ytorna på wellpapplådans sidor. Wellpappboxarna, som är hundra procent återvinningsbara, är dessutom tryckta med en högkvalitativ tryckfärg, som garanterar att värmen från pizzorna inte påverkar förpackningsdesignen.

----------------------------------------------
Pizzakedjan Domino, som grundades 1960, bygger på franschaisekonceptet och har sedan starten spridit sig över hela världen. I dag finns det Domino´s Pizza-butiker i mer än 65 länder. I Norden finns Domino bland annat i Danmark, Norge och Island. Etablering i Sverige har varit på tal, men än finns ingen svensk Domino´s Pizza-butik.
Till skillnad från konkurrenten Pizza Hut har Domino i regel inga egna restauranger, där kunderna kan sitta ner och äta sina pizzor, utan varorna tas med hem, eller beställs och levereras från Domino-butikerna. (Källa Wikipedia, m fl)


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2016-04-18

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
design designbyrå förpackningsdesign Livsmedel Livsmedelsförpackningar Wellpappförpackningar

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK