Risk för snusbrist efter sent beslut om nya märkningar
Från 20 maj ska snusdosor ha ny märkning – men hinner leverantörerna med att märka upp sina förpackningar?

Från och med den 20 maj ska snusdosor, som säljs i Sverige, vara försedda med ny märkning och information enligt den nya s.k. tobakslagen. Den nya skärpta lagstiftningen klubbades i riksdagen så sent som den 6 april och den 26 april presenterade Folkhälsomyndigheten vad som kommer att gälla och vilken information, som måste finnas på snusdosorna.
Men nu varnar bland annat den ledande snustillverkaren Swedish Match för att det är risk för snusbrist i landet, eftersom man anser att man får alldeles för kort tid på sig att implementera de nya märkningarna i produktionen.
”Jag tror aldrig att jag har varit med om kortare övergångsregler för någon näring tidigare”, säger Patrik Hildingsson, kommunikationschef på Swedish Match.


De nya märkningsbestämmelserna är anpassade efter EU:s tobaksdirektiv och innebär bland annat att snusdosor, som säljs i Sverige, ska ha varningstexter både på sidan och botten, liknande de som finns på cigarettpaket.
Vidare får inte innehållsdeklarationen för snuset ange hur mycket – eller lite – nikotin, som finns i snuset.
”Man ska inte kunna marknadsföra snus genom att säga att ett visst märke innehåller mindre nikotin än andra och att de därför skulle vara mer hälsosamma”, säger Josefin Jonsson på Folkhälsomyndigheten till SVT Nyheter.

De nya märkningsbestämmelserna från 20 maj gäller endast nyproducerat och nyförpackat snus. Butiker, som har kvar snusdosor med den gamla märkningen, får fortsätta att sälja dessa, dock längst till 20 maj 2017.

Men Patrik Hildingsson på Swedish Match menar att snus är en färskvara och att det är stor risk att det tar slut på snus i svenska butiker.
”Jag förutsätter att myndigheten kommer ut med nya förutsättningar, så att man inte tvingar seriösa företag att bryta mot lagstiftningen”, säger Patrik Hildingsson.

På Folkhälsomyndigheten säger man att det är själva lagstiftningsprocessen, som är orsak till att det blivit så kort tid mellan beslut och verkställighetsdatum.
”Vi har full förståelse för att det är kort tid. I Sverige har vi kommit igång väldigt sent med det lagstiftningsarbete, som krävs och innan lagen klubbades igenom, hade myndigheten inte bemyndigande att påverka processen. Vi har gjort vårt yttersta för att ta fram föreskrifterna så fort som möjligt”, säger Josefin Jonsson.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2016-04-29

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Etikett/Märkning EU Övrigt Swedish Match tobaksförpackningar

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK