...
Stora Ensos nya Viewpoint tar pulsen på mejerimarknaden
I Stora Ensos senaste Viewpoint-rapport sätts fokus på mejeriförpackningar och konsumenternas preferenser.
”På den konkurrensutsatta mejerimarknaden kan förpackningar spela en viktig roll”, säger Björn Thunström.

Framtiden för mejeriförpackningar är i fokus i den senaste och sjätte upplagan av Stora Ensos uppmärksammade marknadsrapport Viewpoint.
Rapporten innehåller konsumenternas preferenser och köptrender på mejerimarknaden och hur dessa påverkar verksamheten för varumärkesägare och återförsäljare.


”I den konkurrensutsatta mejerimarknaden kan förpackningar spela en viktig roll, som ett medel för att öka marknadsandelar. Förpackningar är ett sätt att differentiera samt optimera värdekedjan, eller annorlunda uttryckt, öka försäljningen och samtidigt minska kostnaderna”, säger Björn Thunström, SVP Marketing & Innovation, Stora Enso Packaging Solutions.

Rapporten belyser tre globala drivkrafter för innovation inom mejeriförpackningar:
 
1. Hälsa & Wellness - Varumärkesägare möter den ökade efterfrågan på hälsosamma produkter genom att utöka med fler produktalternativ på ett begränsad hyllutrymme. Detta gör det utmanade för konsumenterna att hitta i mejerihyllorna, vilket gör att förpackningar blir ännu viktigare som medel för att differentiera sig mot konkurrenterna.
2. Bekvämlighet - En aktivare livsstil sporrar konsumenterna att spara tid genom att äta och dricka på språng, detta gäller även mejeriprodukterna. Därför tas nya mindre, återförslutningsbara och ändamålsenliga förpackningar fram, vilket resulterar i ökad produktvariation.
3. Värde för pengarna - Mejerimarknaden kännetecknas av mognad och smala marginaler på traditionella bulkprodukter. Valuta för pengarna blir nyckeln, när ekonomin saktar ner och konkurrensen är hård.

Varumärkesägarnas dilemma är att hyllutrymmet är för litet för att passa alla nya förpackningar. Stora Enso ser två potentiella vägar för tillväxt:
 
* Gå online - Konsumenterna köper allt mer livsmedel online och här har mejeriprodukter en stor potential. Innovativa förpackningar och leveranser kan användas för att hålla kylkedjan intakt.
* Gå utanför de kylda mejerihyllorna – Innovativa och värdeskapande mejeriprodukter kan positionera sig i detaljhandeln utanför de överfulla kylda mejerihyllor.

Du kan läsa den senaste Viewpoint-rapporten i sin helhet (OBS på engelska!) genom att följa pdf-länken nedan:

Ladda ner PDF: Viewpoint-mejeri.pdf


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2016-06-13

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Livsmedel Livsmedelsförpackningar Övrigt Stora Enso Stora Enso Packaging undersökning

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK