För att hylla och uppmärksamma alla stora sportevenemang, som äger rum under sommaren i år, har den klassiska fyrkantiga flaskan till tyska örtlikören Jägermeister tillfälligt fått ny grafisk design. Borta är den ”ålderdomliga” bilden av en kronhjort och i stället pryds flaskorna av ”flaggor” från ett urval europeiska länder.
Flaskorna är tillverkade av glasproducenten Ardagh Glass i deras tyska glasbruk i Nienburg och trycken på flaskorna är utförda i samarbete med tryck- och coatingspecialisten PSL Hehlen.
Sammanlagt har det tillverkats 800.000 flaskor i 18 olika screentryckta versioner med stiliserade flaggor representerande de länder, som deltog i årets EM i fotboll i Frankrike. Flaskorna är distribuerade till försäljning i de respektive länder, som motsvaras av flaggorna.
Vid screentryck på en mörk glasyta används vanligen ett vitt underlager, men det var inte möjligt med Jägermeister-flaskorna på grund av detaljrikedomen i den grafiska designen. För att kunna utföra screentrycket på den mörkgröna flaskan fick PSL Hehlen i stället tillverka en speciell organisk UV-tryckfärg, som var extra pigmentrik. Man fick också anpassa tryckprocessen, så att man kunde bygga upp ett tjockare lager av tryckfärg på flaskytan och på så sätt fullt ut återge den grafiska designen.
”Vi är mycket nöjda med slutresultatet för denna förpackningsinnovation för vårt varumärke och det samarbete med Ardagh och PSL Hehlen, som gjort denna komplicerade process möjlig”, kommenterar Carsten Doliwa, inköps- och materialansvarig hos Jägermeister.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com