...
Grundtekniken till den här lösningen kom redan i slutet av 90-talet, då inbyggd i en förpackning från Elopak.
Den här ventilen öppnas automatisk när det inre trycket blir för stort.
Uppfinnaren Jan Åkerlind ger sig inte.


Relanserar intressant
lösning för ”on-the-go”Uppfinnaren Jan
Åkerlind ger sig inte
Text: Bo Wallteg - Bilder: Jan Åkerlind 2010-06-03

En intressant idé för värmda drycker ”on-the-go” är på väg att göra comeback. I slutet av 90-talet lanserades en lösning för att ha till exempel kaffe och vatten i en och samma förpackning som värmdes i en mikrovågsugn. Långt gångna planer lades på is när IT-bubblan sprack och den ekonomiska oron spred sig. Nu lanserar en av personerna bakom denna idé, Jan Åkerlind, en nydesignad lösning som bygger på samma princip.

Det var stora företag inblandade i det här projektet i slutet på 90-talet. SAS, SJ, Löfbergs, Whirlpool och Elopak såg stora möjligheter. Att kaffe är väldigt beroende av rätt vattenkvalitet för att smaka som rosteriet tänkt sig, är ett välkänt faktum. Redan inom landet skiljer det i vattenkvalitet och det påverkar smaken. För SAS, med destinationer över hela världen, är problemet ändå tydligare. Den lösning man jobbar på var en takåsförpackning från Elopak som fylldes med rätt vattenkvalitet, i rätt mängd, och en liten ampull av plast som innehöll det frystorkade kaffet. Ett speciellt lim, självfallet livsmedelsgodkänt, kunde programmeras för att delaminera vid rätt temperatur. Då öppnades ampullen och kaffet blandades med vattnet i förpackningen. Whirlpool bidrog med speciella mikrovågsugnar som hade en läsare som läste av en liten etikett med flytande kristaller på utsidan av förpackningen. När den ändrade färg var uppvärmningen klar.

Det mesta såg ljust ut, men…
Det mesta såg ljust ut, runt etthundramiljoner kronor satsades och då ingick en speciell maskinlinje till en kostnad av runt sju miljoner kronor. Så sprack IT-bubblan och därmed även det här projektet i och med att alla började hålla i pengarna. Maskinlinjen ägdes av en bank som senare lär ha sålt den för tjugofemtusen kronor till en maskintillverkare som kunde plocka delar från den.

En av männen bakom tekniken var Jan Åkerlind, som genom åren utvecklat flera andra förpackningslösningar och som sedan ett antal år via det egna bolaget Realfood Sweden tillsammans med Whirlpool jobbar på en lösning för att kunna värma färdigrätter på rätt sätt i mikrovågsugnen. De olika delarna av en maträtt ska helt enkelt värmas bara exakt så mycket som behövs.

- Tekniken från slutet av 90-talet har hela tiden funnits med mig och jag tycker den är för intressant för att inte få en chans till, säger Jan Åkerlind. Det handlar inte bara om att ha rätt vatten i rätt mängd i förhållande till kaffet, eller för den delen buljongen eller vad nu kan vara. Genom att man inte blandar vatten och produkt förrän vid tillagningen, får man en mycket längre hållbarhet och dessutom utan krav på kylning. Man kan förvara förpackningarna i rumstemperatur.

- Det går exempelvis inte att blanda buljong och vatten och förvara detta i rumstemperatur, då de flesta färdigblandade produkterna måste stå i kyltemperaturer om de inte innehåller konserveringsmedel av olika slag.

- När det kommer till kaffeproducenter är det ju så att de egentligen aldrig kan garantera sin produkt gentemot konsumenten.

Tvådelad mugg
Det nya system Jan Åkerlind utvecklat är ett system där man i en sluten mugg från början har rätt mängd vatten till rätt mängd av de produkter som skall blandas.

Detta sker genom att man i en mugg separerar vattnet som vid uppvärmning pressar in vattnet via en ventil till den nedre, mot mikrovågor i aluminium isolerade muggdelen och då blandas med de produkter som skall bli till den slutliga produkten som exempelvis kaffe, te, soppor eller choklad. Den nedre halvan av muggen är isolerad med aluminiumfolie för att förhindra att mikrovågorna kan påverka där. När man sedan skall dricka vänds muggen upp och ner och öppnas för förtäring.

- Även om grundtanken är den samma som för drygt tio år sedan, är det nytänkande till stor del i förpackningslösningen, säger Jan Åkerlind. Jag har funnit en holländsk ventillösning av plast som är unik. Den öppnar när trycketr ökar i och med att vattnet blir varmt.

Limmet, som är applicerat på övre delen av ventilen för att reagera på värme och inte på trycket, aktiveras vid sjuttio grader. När vattnet rinner ner till kaffet ser ventilen till att inget kan rinna tillbaka upp när man vänder förpackningen för att dricka. I och med att vattnet runnit ner är förpackningen i princip ”död” i och med att den undre halvan är isolerad med aluminium.

Söker tillverkare
En förpackning ska enligt planen innehålla tjugo centiliter dryck.

- Det här är en lösning som i allra högsta grad går att förverkliga, konstaterar Jan Åkerlind. När väl verktygen för formsprutningen är framtagna är det inte en dyr lösning, men naturligtvis blir det en lite exklusivare produkt en andra som finns på marknaden.

- Att tillverka förpackningen är egenligen inget problem och jag söker nu ett lämpligt företag som skulle kunna gå in i projektet. Det krävs en seriös tillverkare med kapacitet om det ska gå att sälja in konceptet till en varumärkesägare.

Ventillösning till andra förpackningar
Jan Åkerlind har också en annan förpackningslösning på gång, en lösning som delvis bygger på samma tanke. Det handlar om en ventillösning som sätts i förpackningar som ska värmas. När värmen når rätt antal grader släpper limmet och ventligen öppnas och det invändiga trycket släpps ut. På bilden ses en mugg, försedd med den här speciella ventilen. Klicka på bilden så kan du se en kort film som visar att det verkligen fungerar.


FLER LEDARE

  • Vart är drupa på väg?
  • En ljus framtid!
  • Tervehdys Suomi – vihdoinkin pakkausalan uutisia päivittäin
  • Ett år går alldeles för fort!
  • Succé för Scanpack!
  • Håller bubblan på att spricka
  • Tummen upp!
  • Förvillande lika
  • Stabilt i förpackningsbranschen
  • Dubbla budskap
  • Förpackningen påverkar samhället
  • Vad tyst det blev!
  • Bo Walltegs Ledare ur nord emballage 6-2013
  • Hur mycket "Orklar" svensk konverteringsindustri?
  • Är konsumentdriven, öppen innovation möjlig?
  • Varför vill inte easyFairs ge framtiden en chans?
  • Synpunkter på Scanpack 2012
  • Bo Walltegs Ledare ur nord emballage 3-2012
  • Ciao, Mattias Perjos, CEO på FlexLink
  • Vad innebär det att FlexLink nu är en del av Coesia?
  • Om Scanstar och elpriser!
  • Världens första bok om förpackningskommunikation är här!
  • EL-ändet drabbar sydsvensk industri hårt
  • Riv upp beslutet och gör om är budskapet!
  • Förpackningar kan minska svälten i världen
  • Äntligen får tedrickarna en effektiv lösning för take-away
  • Svensk lösning väcker stort intresse hos varumärkesägare och handel
  • ”Att vara eller inte vara” var frågan – det blev att vara
  • Askan la ett moln över Absolute Flexo Forum
  • Vilket (underbart) hundliv!
  • Unik distansutbildning ger större förståelse för förpackningars hanterbarhet
  • Relanserar intressant lösning för ”on-the-go”
  • Uppfinnaren Jan Åkerlind ger sig inte
  • Den (o)hållbara förpackningen
  • Treårigt forskningsprogram ser på förpackningar på nytt sätt
  • Första tidningen med koll på CO2!?
  • Packsuppliers
    Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
    ETIKETTEN I FOKUS
    ETIKETTEN I FOKUS
    FÖLJ OSS PÅ TWITTER
    BO WALLTEG HAR ORDET
    BO WALLTEG HAR ORDET
    KALENDER
    KALENDER
    Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
    FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK