...
Det kommer bara att ta sex sekunder att servera konsumenten en perfekt tillagad kopp te.
Toni Belokozovski ”sörplar” lite te genom den nya locklösningen som tillsammans med en ny automat för dosering kan komma att bli en riktig storsäljare för OneCafé International.
Locket har en extra bred öppning för att man ska kunna dricka sitt te utan att behöva suga ut innehållet. Det är dessutom materialförstärkt just under öppningen så att man inte bränner underläppen om innehållet är mycket varmt.
Toni Belokozovski ”sörplar” lite te genom den nya locklösningen som tillsammans med en ny automat för dosering kan komma att bli en riktig storsäljare för OneCafé International.


Äntligen får tedrickarna en
effektiv lösning för take-awaySvensk lösning väcker stort intresse hos varumärkesägare och handel
Text: Bo Wallteg - Bilder: One Café & Bo Wallteg 2010-06-03

Man behöver inte gå många minuter på stan innan man träffar på någon som har en mugg med kaffe i handen. Take-away trenden har fått ett starkt genomslag när det kommer till kaffe. För kaffeälskaren är det lätt att ta med sig en mugg från fiket eller närbutiken. För teälskarna är det inte lika enkelt, tepåsen är inte optimal som take-away, och det här är något som stört teindustrin under lång tid. Nu kanske vi ser starten på något av en revolution inom detta segment i och med att företaget OneCafé International presenterar en enkel och smidig lösning som fått varumärkesägarna att bli rejält intresserade. Nu i slutet av maj introduceras Tea2Fly som konceptet heter, till exempel i en rad 7-Elevenbutiker i landet och det är troligen bara början.

Eslövsbaserade OneCafé International har sedan ett par år med framgång bearbetat till exempel hotell- och cateringverksamheter med sitt smarta sätt att laga en god kopp kaffe baserat på färskmalet kaffe med en metod som mer eller mindre påminner om tepåsekonceptet. Företaget beskriver sig själva som ett innovationsföretag som aldrig vill gå standardvägen utan hela tiden komma upp med nya, spännande lösningar. När man kom ut på marknaden med lösningen för kaffe blev man kontaktade av många varumärkesägare som marknadsför te som ville se om konceptet kunde fungera även för detta sortiment. Eftersom det fortfarande dock handlade om en påse var det ingen optimal lösning.

- Vi satte oss ner och började fundera kring någonting helt nytt, berättar Toni Belokozovksi som är VD, och vi hade sedan tidigare ett embryo till en locklösning som egentligen också var inriktat mot kaffe, men där vi började tänka om.

- Vi nsåg potentialen i teindustrin, det dricks över ettusen miljarder koppar te i världen varje år, att jämföras med cirka åttahundra miljarder koppar kaffe, men det var bara kaffe som hade smidiga take-away lösningar. Teindustrin hade länge letat med ljus och lykta efter en smidig lösning även för dem. Man ville ha vad man kallar ett ”Starbucksbeteende” även för te.


Mot tebranschen
OneCafé International styrde då utvecklingen av sitt lock mot tebranschen och nu ser det ut som ett riktigt genombrott är på väg. Det är egentligen en ganska enkel lösning, men ofta är det de enkla lösningarna som är svårast att komma på.

- Vi hade skisserna på vår locklösning och gjorde en skanning av marknaden där vi kunde konstatera att det inte finns något liknande på marknaden. Däremot kunde vi slå fast att de locklösningar som finns för kaffe i dag är ganska kompromisslösa och dåliga. Vi har väl alla köpt kaffe på macken och konstaterat att hålet är för litet att dricka ur och att det bildas ett baksug när man dricker. Dessutom blir muggen nästan omöjlig att hålla i för att det är så varmt. Dessa problem undviker vi med vår lösning.

Det nya locket har ett stort hål att dricka ur, och under detta hål, eller denna pip, är materialet lite tjockare för att man inte ska bränna sig på underläppen. Genom denna lösning kan man också ”sörpla” i sig innehållet på ett mer naturligt sätt, man behöver inte suga i sig det. I mitten finns ett större hål som efter förslutning av muggen gör det möjligt att hälla i socker eller mjölk och röra om med en träspatel.

- Hålet har även en annan funktion som innebär att man får en bättre upplevelse av drycken. Man kan känna doften av teet genom det.


Filtret det viktigaste
Den viktigaste finessen med locket är dock filtret på insidan. Det är ett polyesterfilter vävt med maskor som passar för te. Filtret klämmer åt mot kanten på muggen när locket sätts på, och inga teblad följer med när man dricker. Locket vakuumformas i Sverige och är självfallet både patent- och mönsterskyddat. Man har även skyddat det för formsprutning.

- Det briljanta i det här är att det är en så enkel lösning. Det handlar om ett lock och ett filter och helt plötsligt har ett helt nytt koncept skapats, säger Toni Belokozovski. Det finns dessutom stort intresse för det här locket utan filtret, till exempel för Caffe latte.

Ett lock av den här typen blir naturligtvis dyrare än ett standardlock för kaffe, men det finns inget som tyder på att det skulle vara ett hinder i utvecklingen i och med att det här är ett helt nytt segement för kunderna, det blir en ny inkomst.


Automatisk lösning
Att laga till en kopp te är nu mycket enkelt. Man tillsätter bara en måttskopa te i muggen, häller på vattnet, sätter på locket, tillsätter eventuell mjölk eller socker och väntar två minuter (denna möjlighet är viktig om man betänker att mer än femtio procent av alla tedrickare har mjölk i sitt te i Sverige och mer än nittio procent i tedrickarnas Mekka, Storbritannien). Sedan är det bara att dricka. Då pratar vi om en manuell lösning, men de stora kejdorna vill helst ha automatiserade lösningar. Därför har man även utvecklat en motsvarighet till kaffemaskinerna men för te i stället.

- Vi har tillsammans med Crem International, tidigare Coffe Queen, tagit stommen från en kaffemaskin och byggt om den för te. Maskinen innehåller i fyra behållare för olika tesorter och en vattenvärmare. Precis som med kaffe ställer man in sin mugg, väljer tesort och på bara sex sekunder har man blandningen av teblad och vatten i muggen. Man får exakt rätt mängd te i rätt tempererat vatten.

Det här är naturligtvis en mycket enklare lösning än en kaffemaskin som till exempel ska ta hand om kaffesumpen och rengöras kontinuerligt. Medan kaffemaskinerna behöver frekvent underhåll räknar Toni Belokozovski med att det räcker med en service om året på den här maskinen. Priset ligger under tjugotusen kronor och en försiktig beräkning visar att det räcker att man säljer en mugg te om dagen i tre år för att den ska betala sig.


Helt nytt segment
Helt plötsligt kan nu alltså besinmackar, kiosker, coffeshops eller varför inte kontor erbjuda te på ett snabbare och smidigar sätt än vad som är möjligt med kaffe. Det är lätt att förstå intresset från både varumärkesägare och handeln. Det fina är samtidigt att det här inte är något som kannibaliserar på det man redan har, det vill säga kaffe, det handlar om att öppna upp ett helt nytt segment ute i handeln. Det är inte samma kundgrupp. Att det dessutom handlar om te i lösvikt är också ett plus för tillverkarna. Lösvikt innebär oftast bättre kvalitet än påste.

Inte beskt och bittert
Vän av ordning kanske frågar sig om det inte finns risk för att teet blir beskt eller bittert om det ligger för länge i vattnet, och den risken finns alltid om man inte har rätt tekvalitet. OneCafé International har tillsammans med Kahls Kaffe och Te utvecklat tevarianter där man tagit bort vissa ämnen som riskerar att ge en beskhet. Det handlar om små modifieringar som i övrigt inte påverkar smaken.


7-eleven först ut
Först ut med det här konceptet är Reitan som äger etthundranittio 7-Elevenbutiker och trehundratjugo Pressbyråer i Sverige. De kommer att lansera det under slutet av maj i den svenska delen av 7-Eleven kedjan.

- Innan beslut togs har de självfallet gjort konsumenttester. Det skedde i tre 7-Elevenbutiker och två Pressbyråer i Stockholmsområdet.

Det handlade om blindtester där man inte gjorde någon marknadsföring och det tog bara fyra veckor för Reitan att säga att det här skulle man ha och kunna erbjuda sina franschisingtagare inom 7-Eleven och det finns nog skäl att tro att även Pressbyrån hänger på ganska snart.

- Intressant var också att de butiker som var med i testet inte ville avsluta testet i väntan på den officiella lanseringen.

OneCafé International räknar med att via Reitan från draghjälp in på de andra marknaderna i Skandinavien och sedan via andra varumärkesägare ut i resten av Europa och sedan ändå längre bort. Storbritannien är naturligtvis högintressant och därifrån är intresset mycket stort. Sedan tillkommer hela officesidan så marknaden är egentligen hur stor som helst.


Även muggar
Locket har en diameter på nittio millimeter, en standarddiameter som gör att det passar på de flesta muggar. OneCafé International kommer även att erbjuda muggar, men i det fallet handlar det ofta om att varumärkesägare och handel har sina egna brands på dem och därför troligen kommer att köpa in dem från annat håll.

- Vi har dock vissa krav på att det ska vara muggar av kvalitet för helheten skull. Muggar som är stabila och som man inte bränner sig på, även om vår locklösning genom sin breda drickpip och hålet i mitten minskar risken för detta.

Spontant känns det som att OneCafé International här har öppnat dörren in på en jättemarknad. Frågan är bara hur länge man får vara ensamma på den? Alternativa lösningar lär dyka upp med tiden, men att vara först är så klart en fördel när man har ett väl fungerande koncept. Parallellt med Tea2Fly fortsätter även kaffelösningen med påse och droppkopp att utvecklas, och det gör att man inom företaget har alla anledning att se ljus på framtiden. Kanske dags för ett nytt begrepp snart: Take-away blir Teke-away?


FLER LEDARE

  • Vart är drupa på väg?
  • En ljus framtid!
  • Tervehdys Suomi – vihdoinkin pakkausalan uutisia päivittäin
  • Ett år går alldeles för fort!
  • Succé för Scanpack!
  • Håller bubblan på att spricka
  • Tummen upp!
  • Förvillande lika
  • Stabilt i förpackningsbranschen
  • Dubbla budskap
  • Förpackningen påverkar samhället
  • Vad tyst det blev!
  • Bo Walltegs Ledare ur nord emballage 6-2013
  • Hur mycket "Orklar" svensk konverteringsindustri?
  • Är konsumentdriven, öppen innovation möjlig?
  • Varför vill inte easyFairs ge framtiden en chans?
  • Synpunkter på Scanpack 2012
  • Bo Walltegs Ledare ur nord emballage 3-2012
  • Ciao, Mattias Perjos, CEO på FlexLink
  • Vad innebär det att FlexLink nu är en del av Coesia?
  • Om Scanstar och elpriser!
  • Världens första bok om förpackningskommunikation är här!
  • EL-ändet drabbar sydsvensk industri hårt
  • Riv upp beslutet och gör om är budskapet!
  • Förpackningar kan minska svälten i världen
  • Äntligen får tedrickarna en effektiv lösning för take-away
  • Svensk lösning väcker stort intresse hos varumärkesägare och handel
  • ”Att vara eller inte vara” var frågan – det blev att vara
  • Askan la ett moln över Absolute Flexo Forum
  • Vilket (underbart) hundliv!
  • Unik distansutbildning ger större förståelse för förpackningars hanterbarhet
  • Relanserar intressant lösning för ”on-the-go”
  • Uppfinnaren Jan Åkerlind ger sig inte
  • Den (o)hållbara förpackningen
  • Treårigt forskningsprogram ser på förpackningar på nytt sätt
  • Första tidningen med koll på CO2!?
  • Packsuppliers
    Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
    ETIKETTEN I FOKUS
    ETIKETTEN I FOKUS
    FÖLJ OSS PÅ TWITTER
    BO WALLTEG HAR ORDET
    BO WALLTEG HAR ORDET
    KALENDER
    KALENDER
    Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
    FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK