...
Synpunkter på Scanpack 2012
Bo Wallteg 2012-12-10

Ein, zwei, drei, g´suffa. Musiken, sången och skålandet ekade i V-hallen den 24 oktober när nord emballage arrangerade Oktoberfest i närvaro av cirka 600 personer. Fullt ös med andra ord och en fest som lär komma tillbaka om tre år. Annars fanns det väl lite olika åsikter kring om det var fullt ös på mässan under de fyra dagar Scanpack pågick. Första dagen var det ganska tyst i hallarna, liksom den sista. De bägge mellandagarna blev OK och egentligen var allt som vanligt trots allt. Det är lätt att glömma på tre år, men det fanns en känsla av att det var lite tunnare i gångarna än år 2009 och när Svenska Mässan hade räknat klart visade sig att man tappat besökare. Det var inget dramatisk tapp, det har förekommit uppgifter i pressen om att man tappade 2000 besökare, i själva verket handlade det om drygt 800 unika besökare som valde bort Scanpack i år och de får så klart skylla sig själva. Har man det minsta intresse av förpackningar eller förpackningsmaskiner och utrustningar har jag svårt att förstå att man inte lägger åtminstone en dag vart tredje år på att uppdatera sig.

Scanpack är inte den enda mässa som kan notera något vikande besökarsiffror, de flesta mässor tappar besökare, även de riktigt stora, men om man ser till interpack och drupa så kanske man som utställare inte upplever tappet lika tydligt även om det handlar om tiotusentals när utgångsläget är en bit över 200 000 besökare. För Scanpacks del, som utgick från 15 000 blir det snabbt märkbart mindre folk i gångarna. Minskningen är förmodligen ett tydligt tecken på den rådande osäkerheten kring konjunkturerna men även om det är neråt just nu så är det inte lika nere som det var 2009 efter katastrofåret 2008.

5 151 företag fanns representerade i Svenska Mässans lokaler de här dagarna och det är också en marginell minskning med några procent, men det är ändå ett stort antal företag och därmed stora möjligheter för utställarna. Man får inte heller glömma möjligheterna till bra affärer och kontakter mellan utställarna. Jag fick kommentarer som varierade från allt mellan ”sämsta Scanpack hittills” till ”den bästa mässan hittills” och det pekar ju på problemet. Det går inte att säga om det var en bra eller dålig mässa, det var helt enkelt en Scanpackmässa där man som utställare egentligen också till stor del är med och påverkar slutresultatet. Man får inget av sig själv, som utställare gäller det att jobba för att få besökare att komma till mässan och självfallet till just sin monter.

Projektteamet bakom Scanpack har gjort ett bra jobb. Man sålde mer utställningsyta än 2009 och satsade på Packaging Innovation Center i H-hallen med en scen där talarna avlöste varandra samtliga dagar. nord emballage hade ansvar för Speakers Corner i hörnet av F- och G-hallen med mängder av kvalificerade föredragshållare som talade på temat Save Food. Ingen av dessa aktiviteter blev åhörarmässiga framgångar. Det var för det mesta ganska glest bland åhörarna. Ska man rikta någon kritik mot arrangörerna av mässan så kan man säga att marknadsföringen av bägge scenerna var ganska mager, både före och under mässan.

Scanpacks stora problem är hallarna på våning två samt Scandinavium. Man kan fråga sig om Scandinavium verkligen ska användas. Det skulle i så fall kanske vara för att ta ut de utställare från andra hallar som klagar på få besök och visa hur man har det i Scandinavium! Det var tunt med folk. Samtidigt finns det företag som absolut vill vara där, från ett håll hörde jag att man trivs för att det är svalt och friskt luft i hallen. Det är det ju å andra sidan i fjällvärlden också!

Den andra våningen, med hall F, G och H, måste det hända något med till nästa Scanpack. De aktiviteter man lockar med från mässan räcker inte för att dra folk dit. Skyltningen är minst sagt dålig, det verkar som man inte får vara för tydlig, och det är svårt att få till ett flöde med besökare. Man kan inte annat än förvånas över Svenska Mässans märkliga agerande med att ta bort den väl synliga trappan från C-hallen upp till H-hallen. Man gör vad man kan för att försvåra ett naturligt flöde. Visst, det finns en trappa till vid sidan om, men den är väl gömd. Anledningen lär vara att man vill ha en så ren hall som möjligt för att enkelt kunna arrangera olika event och seminarier. Det känns som ett ganska tydligt bevis på att ledningen för Svenska Mässan håller på att flytta fokus från att vara mässarrangör till att bli hotellägare och eventarrangör. Mässor ligger rätt långt ner på prioriteringslistan hos Svenska Mässans ledning sägs det. En farlig väg att gå med tanke på att man nu bygger det tredje hotelltornet som förmodligen kommer att kunna dra stor nytta av mässor som Scanpack.

Förutom dålig skyltning och marknadsföring och borttagna trappor (det borde väl gå att ha en monterbar trappa för mässor) så finns det en sak till som kan påverka det dåliga flödet på ovanvåningen. Vi har redan konstaterat att det är sämre tider och därmed får färre personer från varje företag åka till mässan. Dessutom har det blivit vanligare med endagsresor, man stannar alltså inte över natten i Göteborg. På en dag är det svårt att hinna se allt. Jag fick faktiskt den kommentaren från ett par håll. Man hade bara hunnit hall A, B och C och nu var det dags att åka hem. Ett svårlöst problem så klart.

Men sammanfattningsvis var Scanpack 2012 en mycket positiv mässa som det finns massor att rapportera om. I den här utgåvan hittar du en mängd sidor från mässan, varvat med filmade intervjuer om du läser den digitala versionen. Annars hänvisar jag till www.packnyheter.se eller www.packkanalen.se. Jag skulle ljuga om jag sa att jag redan nu ser fram emot nästa Scanpack, men jag vet att suget kommer att infinna sig igen när oktober 2015 närmar sig.


FLER LEDARE

  • Vart är drupa på väg?
  • En ljus framtid!
  • Tervehdys Suomi – vihdoinkin pakkausalan uutisia päivittäin
  • Ett år går alldeles för fort!
  • Succé för Scanpack!
  • Håller bubblan på att spricka
  • Tummen upp!
  • Förvillande lika
  • Stabilt i förpackningsbranschen
  • Dubbla budskap
  • Förpackningen påverkar samhället
  • Vad tyst det blev!
  • Bo Walltegs Ledare ur nord emballage 6-2013
  • Hur mycket "Orklar" svensk konverteringsindustri?
  • Är konsumentdriven, öppen innovation möjlig?
  • Varför vill inte easyFairs ge framtiden en chans?
  • Synpunkter på Scanpack 2012
  • Bo Walltegs Ledare ur nord emballage 3-2012
  • Ciao, Mattias Perjos, CEO på FlexLink
  • Vad innebär det att FlexLink nu är en del av Coesia?
  • Om Scanstar och elpriser!
  • Världens första bok om förpackningskommunikation är här!
  • EL-ändet drabbar sydsvensk industri hårt
  • Riv upp beslutet och gör om är budskapet!
  • Förpackningar kan minska svälten i världen
  • Äntligen får tedrickarna en effektiv lösning för take-away
  • Svensk lösning väcker stort intresse hos varumärkesägare och handel
  • ”Att vara eller inte vara” var frågan – det blev att vara
  • Askan la ett moln över Absolute Flexo Forum
  • Vilket (underbart) hundliv!
  • Unik distansutbildning ger större förståelse för förpackningars hanterbarhet
  • Relanserar intressant lösning för ”on-the-go”
  • Uppfinnaren Jan Åkerlind ger sig inte
  • Den (o)hållbara förpackningen
  • Treårigt forskningsprogram ser på förpackningar på nytt sätt
  • Första tidningen med koll på CO2!?
  • Packsuppliers
    Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
    ETIKETTEN I FOKUS
    ETIKETTEN I FOKUS
    FÖLJ OSS PÅ TWITTER
    BO WALLTEG HAR ORDET
    BO WALLTEG HAR ORDET
    KALENDER
    KALENDER
    Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
    FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK