Ledare från nord emballage nummer 1-2013. Några kommenterar kring nord emballages enkät om marknaden under 2013 samt synpunkter på att easyFairs nobbar studenter tillträde till sina mässor.
Är vi nära en recession? Kommer Reporäntan att sänkas ytterligare? Vad händer med ekonomin i Europa? Kommer arbetslösheten att stiga? Vad händer om den svenska kronan stärks ytterligare? Redan nu har exportindustrin stora problem. Varför reagerar inte Riksbanken på detta?
Ja, vem vet egentligen. Ibland känns det som att budskapen är lika många som det finns ekonomiexperter. Vi har gått in i ett nytta år som det fanns, och kanske finns, anledning att vara oroligt för. Det behövs sannerligen inte mycket för att välta alla ekonomiska prognoser på ända. Att spå är med andra ord svårt, och speciellt om det gäller framtiden!
I det här numret av nord emballage har vi bett branschen att spå. Det är vår årliga enkät inför året, en webbenkät med några snabba frågor om året som gått och vad vi kan förvänta oss av det år vi befinner oss i. 274 företag i förpackningsbranschen har svarat, sju procent av dem kommer från våra nordiska grannländer. Den slutsats vi kan dra av svaren är att det nog inte blir så tokigt ändå. Drygt 51 procent tror på ett bättre, eller mycket bättre år i år jämfört med 2012. 14,5 procent är pessimister och tror på ett sämre, eller mycket sämre år.
När det gäller arbetsstyrkan pekar mycket på att det kommer att vara rätt oförändrat. Ungefär lika många tror på fler anställda som på färre under året.
För de företag som vill hitta anställda är det inte lätt, åtminstone inte om man vill ha utbildad sådan, och det vill man ju i normalfallet. Ny utbildning har visserligen startats inom förpackningsområdet, Förpackningstekniker, som finns i Eslöv är ett exempel. Generellt för alla utbildningar är svårigheten att hitta praktikplatser för eleverna. Det är självfallet mycket viktigt för dem att få komma ut och känna på verkligheten, och många gånger knyts också värdefulla band mellan mottagande företag och eleven, band som leder till anställning när skolan väl är över. Det är svårt att förstå att den industri som ofta gnäller över bristen på utbildad arbetskraft inte anser sig ha tid, råd eller ork att ta emot framtidens personal under utbildningstiden. Klagomålen tappar trots allt lite i trovärdighet. Att ta emot praktiserande elever är en satsning på framtiden, och i det här fallet går det inte att peka på kvartalsekonomin, det krävs betydligt mer långsiktighet än så.
Ett sätt för eleverna i Sunne, Stockholm, Sundsvall, Eslöv eller var de nu befinner sig, att skaffa sig mer kännedom om branschen och att närma sig industrin och skapa kontakter, är att besöka mässor. På Scanpack fanns det gott om studenter som fick en möjlighet att uppleva glädjen och intensiteten i förpackningsbranschen. Svenska Mässan tog som vanligt gärna emot eleverna och ska ha all cred för det. Alla är dock inte lika framsynta och intresserade av att hjälpa till att utveckla branschen. I år har vi två förpackningsmässor i Sverige, en lite mindre i Malmö och en med lite mer bett i Stockholm. Bägge arrangerade av easyFairs. Hit är inte studenterna välkomna. En lärare kontaktade mig nyligen och berättade att man fått beskedet att studenter inte släpps in på någon mässa som arrangeras av easyFairs. Man säger att det är fackmässor som endast är tillgängliga för företag. Helst vill man ha folk som har rätt att göra inköp, och vilken mässa vill inte det, men att ha en så tydlig inriktning på business känns märkligt. Vem är det som vill ha det så här? Är det mässledningen eller företagen? Har företagen uttryckligen sagt att man inte vill ha studenter på mässorna är det så klart ytterligare en förvånansvärd inställning. Är det mässledningen som tycker så, är det tydligt att det är pengarna som talar och inget annat. Så många studenter handlar det trots allt inte om, nog skulle man kunna begränsa antalet genom att bara släppa in förpackningsstuderande. Det skulle knappast skapa något kaos på mässorna. Det borde i stället visas uppskattning mot både lärare och elever, som tillsammans bygger branschens framtid. Återigen, kortsiktig ekonomisk vinning är en sak, långsiktigt tänkande och en känsla för branschen en annan, så klart viktigare. Det verkar man ha insett på Svenska Mässan.
Vi har under alla omständigheter all anledning att ha tro på 2013. Som i alla branscher kommer vissa företag att ha det tuffare än andra, men som vanligt lär det nog gå ganska bra för förpackningsindustrin. Vi lär säkert få se både konkurser och uppköp, det hör till, men jag är i vanlig ordning optimist och önskar alla ett bra år.