Ledaren i nord emballage nummer 3 ser på konsumentdriven, öppen innovation och möjligheten att lyckas med det.
I förra numret skrev jag bland annat om en konsumentsynpunkt publicerad i Helsingborgs Dagblad på förpackningarna och dess roll i samhället. Många engagerar sig, främst bara genom att klaga till exempel genom en insändare, men sedan finns det andra som engagerar sig mycket mer och verkligen försöker komma med lösningar. I det här numret finns två artiklar/intervjuer med två konsumenter som tänkt till och lagt ner både mycket tid och pengar på att hitta nya lösningar. Vad sägs om en dryckesbägare som man inte behöver sked för att röra om socker och grädde i eller en praktisk förpackning som ersätter de ganska värdelösa smöromslagen som tenderar att bara bli en kladdig boll mot slutet av sin användning.
I bägge fallen har uppfinnarna kommit mycket långt i sitt arbete och har färdiga dummies framme som man också visat upp för företag som skulle kunna vara intresserade av lösningarna. I bägge fallen har man också fått intresse från företagen, men sedan har det tagit stopp. Jag tror inte att detta är ovanligt. En uppmuntrande klapp på axeln från en potentiell tillverkare och kanske ”vi hör av oss”, men sen händer inte mer. Visst är det ofta så att den som utvecklat en smart produkt har förbisett något väsentligt som försvårar en produktion, men det stora problemet är allt som oftast att tillverkarna sitter fast i maskinkonfigurationer som är helt oflexibla och som kostar skjortan att ersätta. Att satsa stora pengar på att byta ut dessa maskinlinjer utan att vara säker på om det är en satsning som lyckas är naturligtvis något som tar emot. Samtidigt är det ett faktum att många stora varumärkesägare har maskinlinjer som verkligen känns antika och dammiga. Det handlar om linjer som ställdes på plats redan på 1930- och 40-talet och som tack vare duktig underhållspersonal fortfarande går i takt. När man inser detta så kan man lätt börja fundera på om det överhuvudtaget är möjligt att komma med innovationer på förpackningar som ska gå i stora volymer i hög hastighet? Kommer dessa maskiner att fortsätta gå i takt i all framtid? Blir det aldrig möjligt med en femårsplan för att hitta investeringarna till nya maskinlösningar? När en lösning som ger en uppenbart bättre förpackning kommer fram borde det inte vara en allt för djärv satsning, även om det är stora pengar. Vilken konsument säger till exempel nej till en smörförpackning som inte blir en kladdig boll och måste läggas i en plastpåse i kylen? En smartare lösning borde ge merförsäljning och motivera en satsning.
Konsumentdriven innovation är ett intressant ämne som det talas mer och mer om. Förpackningsklustret Packbridge har tillsammans med Livsmedelsakademin investerat i en intressant, webbaserad, plattform för konsumentdriven öppen innovation som man kommer att lansera under namnet ”OpenUp” under hösten och The Packaging Arena har nyligen lanserat Idémotorn som är ett projekt med liknande tankar.” OpenUp” börjar med en satsning på att få industrin att se värdet i öppen innovation och att våga släppa lite på sekretessen. Ofta är det så att den kunskap som behövs för att få en tanke eller ett projekt att komma vidare, inte finns inom företaget utan kan hittas externt. Det är en utmaning i sig att få företagen att tänka om, men det är bara att hoppas att det lyckas. Nytänkande och nya innovationsprocesser behövs, och vi borde lyssna mer på vad konsumenten säger. Tanken är därför att det ska bli möjligt även för konsumenterna att föra fram sina idéer och lösningar via OpenUp. Låt mig få rikta en uppmaning till industrin att våga prova detta.
När denna tidning kommer ut har det gått någon vecka sedan easyFairs Pack & Emballage arrangerades i Malmö. Jag använde mycket utrymme på denna sida i nummer 1 där jag berättade om mässans förbud för studenter att komma in och träffa branschen. Man vill helst bara ta emot besökar med budget som kan generera affärer. Ett otroligt kortsiktigt och trångsynt sätt att se på verkligheten. Är förbudet baserat på undersökningar bland de utställande företagen är det ändå allvarligare, om branschen är rädd för att träffa framtiden är det något som är radikalt galet. Tyvärr verkar vi inte få veta hur det ligger till, från easyFairs har det varit knäpptyst. Kanske skäms man? Det finns egentligen bara en sak att säga – OpenUp!