Håller bubblan på att spricka och orsaka en ny ekonomisk kris i världen? Den kinesiska ekonomin har genom åren varit lika oförstörbar som en blisterbubbla av hög kvalitet, men nu håller något på att hända.
När detta skrivs har Shanghaibörsen stängt på minus 8,5 procent och man drog med sig både Europa och USA i fallet. Oron sprider sig och det kan finnas anledning att misstänka att den kinesiska ekonomin inte alls är så stark som landets regering påstår. Det har stått klart sedan några år att landets tillväxt planar ut och förra året ökade den bara med 7,4 procent!! Ordet bara känns lite märkligt för oss i väst där regeringarna skulle ta glädjeskutt och korka upp champagnen om man hade motsvarande tillväxtsiffror. Men i Kina är det här en besvikelse och frågan är hur det kommer att utveckla sig i framtiden. Kina är världens näst största ekonomi efter USA och prognoserna säger att man kan ta över som ett år 2022, dock inte i BNP per capita. Det kanske inte blir så. Man har många problem att brottas med internt, mycket som måste reformeras, och dessutom börjar det bli brist på det som tidigare varit något av en motor i ekonomin, den billiga arbetskraften. Ettbarnspolitiken ställer till det, och i takt med att lönerna stiger minskar incitamentet för att lägga, eller behålla produktion i Kina.
Vår asienkorrespondent Stuart Hoggard, rapporterar med början på sidan 86 om den förskjutning av produktion som håller på att ske i Asien. Inom kort, den 1 januari år 2016, kommer vi att kunna ta del av den officiella lanseringen av ASEAN Economic Community (AEC), en ny frihandelszon med tio sydostasiatiska länder som medlemmar. Det handlar om Singapore, Malaysia, Thailand, Brunei, Indonesien, Filippinerna, Vietnam, Kambodja, Laos och Myanmar (Burma). Många globala varumärkesjättar lägger nu sin produktion i dessa länder i stället. Lönerna är inte lika höga och det går att exportera enkelt mellan länderna. Detta i sin tur driver på kraven på pålitliga och kvalitetsmedvetna leverantörer av förpackningar. Vi pratar här om ett område med 625 miljoner människor som får en allt bättre levnadsstandard, och vi pratar om varumärkesägare som inte vill tillverka i sämre kvalitet bara för att det är länder där kvalitet inte varit det viktigaste tidigare. Konsumenterna kräver kvalitet, och varumärkesägarna vill kunna exportera produktionen globlalt.
En intressant utveckling som det inte talats så mycket om i prognoserna kring Kinas ekonomi, men det är helt klart att det kommer att påverka.
Vissa svenska företag med stor export till Kina påverkas direkt när den kinesiska efterfrågan på världsmarknaden minskar. Vi är ett land beroende av export och vi påverkas snabbt när det går ner i världskonjunkturerna. Just nu verkar det dock trots allt finnas optimism, den svenska börsen har hämtat sig och stigit när detta skrivs.
Men, vi i förpackningsindustrin lägger väl det här åt sidan, åtminstone lite, och fokuserar på en intressant höst med Scanpack som ett lysande riktmärke. Scanpack brukar ha en väldigt positiv effekt på en bransch som totalt sett ändå klarar sig hyfsat bra i nedgångar. Låt oss hoppas på det i år också. I det här numret hittar du en omfattande förhandsrapport och seminarieprogrammen till de bägge scenerna på mässan, som tagits fram i nära samarbete mellan Scanpack och oss på nord emballage. Jag hoppas ni prickar för det ni finner intressant och verkligen beger er till scenerna så att ansträngningen lönar sig. Vi har många globala föreläsare, värda uppmärksamhet. Så hjälp oss att göra seminarierna framgångsrika. Jag är fullt medveten om att en mässa kräver så mycket annat och att det kanske inte är olika presentationer som prioriteras, men ibland kan det vara skönt att komma iväg ett tag, sitta ner med något att dricka och äta, och lyssna på folk som vet vad de pratar om (till skillnad från undertecknad).
Även om de här fyra dagarna är minst sagt ”skitjobbiga” så ser jag och mina kollegor fram emot dem. Jag hoppas vi ses. Tveka inte att höra av er om ni har något nytt och spännande att berätta om!