Många av er som läser det här numret av nord emballage var säkert på Scanpack 2015 i oktober. Jag hoppas ni reste därifrån med många positiva intryck och nyvunna kontakter. Så var det åtminstone för mig, och det känns som om alla utställare jag pratade med var hur nöjda som helst och kallade det för den bästa Scanpack hittills.
Nu är det ju i och för sig inte så många, om ens någon, som var med redan år 1964 när den första mässan såg dagens ljus, men låt oss säga att det var den bästa i modern tid. Vi kunde ta del av en mässa med fler besökare än förra gången, med fler utländska utställare och med många specialaktiviteter, allt ifrån hur man viker en näckros av kartong till hur förpackningar kan spela en stor roll när det gäller att stoppa matsvinnet. Vår Oktoberfest, med sexhundrafemtio anmälda, blev åter igen Göteborgs bästa after work med dans både på och runt borden och en japansdelegation på runt ett femtontal personer som var i högform. Vår vinprovning kvällen efter blev av naturliga skäl lugnare, men etthundra trettio personer fick både underhållande presentationer och riktigt bra viner kombinerat med god mat på restaurang Imagine i det nya tredje tornet på mässan. Jag vill passa på att tacka alla sponsorer som gjorde det möjligt för oss att arrangera de här bägge aktiviteterna.
Visst finns det plumpar i protokollet, till exempel var det en del som ifrågasatte placeringen av seminariescenerna. Svårt att hitta både till stora och lilla scenen var kommentarer jag möttes av ett flertal gånger och det finns visst skäl för kritiken. Vi har ju haft mer än ett finger med i utveckling av program och framtagandet av Packnews Business Scene och hade flera diskussioner med projektledningen om placering och skyltning. Placeringen har sina skäl som går att acceptera, men skyltningen kan tyvärr bara kallas för ett misslyckande. Det borde inte vara så svårt att få just detta att fungera. Generellt var det bra med åhörare på stora scenen och mycket varierat på företagsscenen. Från vår sida gjorde vi vad vi kunde för att locka åhörare via massiva mailutskick innan mässan, annonser i våra tidningar, utskick till våra tidningskollegor och uppmaning till de som skulle prata att själva jobba för att få åhörare så att man kände sig nöjda. För ett fåtal blev det inte bra, det vill säga det var magert med åhörare och det är förstås tråkigt. När det inte handlar om att förregistrera sig till en presentation och ta betalt, är det svårt att veta hur det kommer att falla ut.
Värt att diskutera är också dag fyra, det vill säga fredagen. Den blev väldigt lugn. Troligen var det inte många som inte befann sig i Göteborg som gjorde sig besväret att resa dit för de fem timmar mässan var öppen. Har den fjärde dagen ett berättigande? Jag är inte säker, tycker också att jag fångade upp många kommentarer som inte pekade på att man vill ha den. Många andra utställningar, ett aktuellt exempel är Fachpack i Nürnberg, går över tre dagar, och enligt mässledningen är det vad utställarna vill ha. Det är en mässa med över elva hundra utställare och trettiosjutusen besökare över dessa dagar, och utställarna tycker att det blir kostnadseffektivt och mer kompakt. Nu har ju mässan redan bestämt att det ska vara fyra dagar nästa gång, år 2018, men jag tycker att det borde vara läge att stämma av med utställarna i år om hur man ser på det. Det går väl att ändra sig antar jag.
Ett annat diskussionsämne är om mässan ska arrangeras vart annat år, det har varit på tapeten vid några tillfällen, inte minst med tanke på den ökande konkurrensen på mässmarknaden, men det verkar nu vara definitivt avskrivet som ett alternativ.
På tal om ökande konkurrens gick easyFairs ut strax innan Scanpack och var mycket tydliga med att man nu skulle börja arrangera sin förpackningsmässa även de år som Scanpack arrangeras. Enligt dem var trenden tydlig, förpackningsbranschen vill ha mindre, nischade event årligen. Samtidigt som det var förvånande var det inte det. Jobbar easyFairs för branschens bästa eller för sitt eget bästa? Naturligtvis är mässverksamhet en business som alla andra och det handlar om att se om sitt eget hus, men det finns andra aspekter att ta hänsyn till. Ett sådant agerande hade riskerat att skapa två halvbra mässor samma år, som frestat på företagens organisationer och ekonomi på ett totalt onödigt sätt. Knappast en win-win situation.
Nu verkar det inte som att den tydliga trenden var så tydlig. På Scanpack kom besked om att det var felaktig information man gått ut med. Verkar otroligt att det kunnat hända, snarare är det väl så att man fått samma signaler som jag när jag frågade branschen vad man tyckte – det är inget vi vill ha.
Nu ska det tydligen bli en konferens i stället, så var det tänkt hela tiden (!) men kanske trollar man begreppet och arrangerar en konferens med tillhörande mässa i stället för en mässa med ett konferensprogram?
Nåväl, efterhandsutgåvan av nord emballage (7-2015) är unik. Förutom några snabba nyhetssidor i början ägnar vi hela tidningen åt Scanpack och vad som hände på mässan. Det var inte tänkt så från början, men vi har så mycket att berätta.