Det är rysligt vad ett år går snabbt. Var tog 2015 vägen? Tid är alltid en bristvara känns det som, och det är inte konstigt när man inser hur snabbt ett år går. Det har samtidigt hänt massor under året, positivt och negativt, med Scanpack som det stora utropstecknet självfallet.
Min känsla är dock att allting som händer rasar förbi i ett skrämmande tempo och nu är det snart jul igen. Frugan och jag var traditionsenligt hembjudna till goda vänner på glögg nyligen och när vi kom dit kändes det som om det bara var en vecka sedan vi var där förra gången. Kusligt.
Scanpack blev inte oväntat en höjdpunkt på året och det var en mässa som gav massor med positiva signaler som skvallrar om en ljus framtid för förpackningsindustrin. Vi rapporterade om det i förra utgåvan och egentligen hade vi tänkt att ha en uppföljning i denna, men när vi väl var igång publicerade vi allt på en och samma gång. I stället hittar du i detta nummer rapporter från tre andra spännande mässor, Fachpack i Nürnberg, Labelexpo i Bryssel och så en ”outsider”, Eurasia Packing Fair i Istanbul. Vi har i allt vi gör en ambition att vidga vyerna och informera om marknader som inte beskrivs särskilt ofta i den nordiska branschpressen, och den turkiska förpackningsindustrin är ett sådant. Våra kontinuerliga rapporter om vad som händer på den gigantiska marknaden i Asien är ett annat bra exempel.
Turkiet är ett intressant förpackningsland som nu har ambitionen att bryta sig in på den europeiska marknaden på ett kraftfullt sätt. Den turkiska förpackningsindustrin är oerhört kompetent och har en spännande mix av impulser från Mellan Östern, Ryssland och Europa. Som köpare behöver man inte tveka om kvaliteten, och dessutom är prisnivån många gånger intressant. Den som besöker europeiska mässor har säkert inte kunnat undgå att notera det turkiska inslaget, ofta i egna avdelningar. En sådan var på G även på Scanpack, men mässan hade inte den yta ledig som man ville ha. Kanske är de med nästa gång i stället. I vilket fall finns det anledning att ”se upp” för Turkiet.
De bägge andra mässorna, Fachpack och Labelexpo, slog bägge besöks- och utställarrekord och även för Scanpack blev det ju ett rekordår. Vet inte riktigt hur man ska tolka detta, men jag väljer att se på det som att det finns en stark framtidstro i förpackningsbranschen. Det finns absolut skäl till det, på en global basis finns det massor av produkter som väntar på smarta och hållbara förpackningslösningar, men ofta gäller det att lyfta blicken över horisonten och våga ta steget för att hitta marknaderna.
I mitten av november var jag med på årets kanske intressantaste konferens, arrangerad av AIPIA, föreningen för smarta och intelligenta och aktiva förpackningar. Platsen var Utrecht i Holland och en bra bit över tvåhundra personer fanns på plats för att ta del av den framtid som väntar förpackningarna. Intressant att notera var intresset från varumärkesägare, både som föredragshållare och deltagare rent allmänt. Uppenbarligen ser de en spännande framtid i de här lösningarna, problemet för dem verkar vara att det finns alldeles för många nya idéer att ta ställning till. De globala varumärkesägarna uppvaktas jorden runt av kluriga entreprenörer och företag som har smarta lösningar för intelligenta och aktiva förpackningar. Man hinner helt enkelt inte ta ställning till allt och utvärdera dem, och det hämmar paradoxalt nog utvecklingen.
I nästa utgåva kommer en rapport från dessa två dagar, tillsammans med en rad filmade intervjuer.
Ett annat framtidsområde är bioplasterna och vi var så klart även på plats i Berlin när European Bioplastics arrangerade sin tionde konferens på temat inför närmare trehundra deltagare. Även här var många globala varumärkesägare på plats och gav synpunkter, och budskapet är delvis det samma, det finns nästan för mycket att ta ställning till. Dessutom ställer EU:s cirkulära ekonomi till det en hel del. Hur passar till exempel komposterbara material in i den bilden? EU säger sig annars ha ett stort intresse i bioplasterna, och kan mycket väl tänka sig att bidra till utvecklingen rent ekonomiskt, men man kräver att industrin först får ordning på tillgång på råvara och övriga flöden. Att starta med bidrag är fel väg att gå sade man på mötet. Läs mer om det i den här utgåvan, och ta del av de filmade intervjuerna.
Vi är som du säkert inser, med på väldigt många platser för att kunna ge dig en fullödig omvärldsbevakning. Det kostar både tid och pengar och ansträngning, men det känns som ett måste för att ge dig valuta för prenumerationspengarna. En av våra kollegor kallar sig den ledande branschtidningen i Norden, det får vara hur det vill med det, finns ingen anledning att gå i polemik, vi nöjer oss med att konstatera att vi egentligen är den enda förpackningstidning du behöver. Vi ger dig hela tiden mer.
Nu tackar vi för det här året, inte minst tackar vi våra sponsorer, men så klart även alla andra som på något sätt bidragit till att göra allt det här möjligt via prenumeration och annonser. Ha en riktigt god jul och ett lika gott nytt år! Vi hörs och ses nästa år, då fortsätter vi vår utveckling, inte minst med våra digitala nyhetssidor som etableras runt om i Norden.