Vilka trender som präglar förpackningsbranschen är alltid intressant, och kanske lite extra intressant när ett nytt år inletts. Vad måste vi i branschen ha koll på och vilka är kraven och önskemålen från konsumenterna? Det finns alltid en rad trender att peka på, vissa har varit med länge, andra har just poppat upp och kanske bara finns där ett tag. Varumärkesägare gör allt de kan för att möta konsumenterna på ett mer personligt plan och faktum är att vi som konsumenter också förväntar oss det.
Det man främst tänker på när det gäller att bli mer personlig är förstås det digitala trycket som ger oöverträffade möjligheter. Allt fler kampanjer bygger på digitaltryck. Ett omtalat exempel är Coca Colas ”Share a coke with...” där man digitaltryckte 800 000 000 etiketter med personnamn och ökade försäljningen i Europa med fem procent och tog nio procent marknadsandel från huvudkonkurrenten Pepsi. Uppseendeväckande siffror för ett redan marknadsdominerande företag. Det är mycket troligt att 2016 blir det år där digital tryckteknik får sitt absoluta genombrott.
Något annat som ser ut att få sitt definitiva genombrott i år är aktiva och intelligenta förpackningar, där till exempel tryckt elektronik spelar en viktig roll. Intresset är enormt bland varumärkesägarna, det framgick tydligt när AIPIA, organisationen för denna typ av förpackningar, hade sin årliga kongress i slutet av förra året. Det vimlade av varumärkesägare, både bland publik och talare. Ett paradigmskifte är på väg enligt många av dem. Aktiva och intelligenta förpackningar kan hjälpa varumärkesägarna att få en tydlig interaktion med konsumenten, och de kan hjälpa konsumenten att få mer information om det man avser att handla. Att det är på gång kunde man se på svensk TV häromdagen då landsbygdsminister Sven-Erik Bucht gick omkring i en butik med sin smarta telefon och skannade QR-koder för att få mer info om köttet (som det handlade om i det här fallet). Han fick en spårbarhet ända tillbaka till den aktuella kon. Det här är framtiden ansåg han, och då är det ändå bara den enkla lösningen med en QR-kod. På konferensen sa en varumärkesägare att det är av stor vikt att alla i branschen informerar designbyråerna om möjligheterna med ny teknik – de vet i stort sett ingenting om detta sa han, och jag slogs av den okunskap generellt som verkar finnas om förpackningar när jag lyssnade på ett halvdagsseminarium på temat förpackningsdesign nyligen i Stockholm. Tillhör man inte de byråer som specifikt jobbar med förpackningar är kunskapen låg, och verkar närmast ligga på konsumentnivå. Föredragshållarna visar ofta också stort intresse för ”smala” förpackningslösningar, typ en snygg schampoflaska från något hotell som han eller hon fångat upp och som har en design som inte på något sätt kommer att påverka den generella förpackningsdesignen i samhället. Jag har sagt det förut – byråer skulle nog behöva komma ut i verkligheten lite oftare, man ser dem knappt ens på förpackningsmässorna där mycket inspiration och kunskap borde kunna hämtas. ”Vi har inte tid” brukar vara ett standardsvar.
Teknikmässigt är förpackningsindustrin i ett intressant utvecklingsskede men när det gäller branschens totala utveckling tillväxtmässigt är det inte lika intressant. Det framgår av vår traditionella enkät som tagit pulsen på industrin och som speglar en optimism som samtidigt är kopplad till en ganska blygsam utvecklingstakt. En tillväxt på 1,5 procent är helt OK, men branschen har tidigare skämt bort oss med siffror på mellan 4 och 5 procent. Men, det viktiga är så klart att det går åt rätt håll hela tiden.
För oss på nord emballage är 2016 ett extra intressant år i och med att vi nu skapat en nordisk hub för förpackningsinformation. Den första mars startar Packnews.dk och Packnews.fi och sedan tidigare finns vi ju i Norge och Sverige. Vi har med andra ord skapat ett unikt verktyg för omvärldsbevakning och marknadsföring på de nationella språken, och vi räknar med att det ska bli uppskattat. Det har varit ett tufft men inspirerande arbete att få igång samtliga sajter. I Finland samarbetar vi med den grafiska tidningen Print & Media som nu även skapar en förpackningssektion i tidningen. En ganska naturlig utveckling för dem, med tanke på att allt mer av den grafiska industrin styr över mot förpackningar. Vi på nord emballage känner att vi cementerat vår position som den starkaste informationskanalen till och från förpackningsindustrin i Norden, men vi nöjer oss inte, utvecklingen kommer att gå vidare även för oss.
Ny i tidningen från och med den här utgåvan är Katarina Elner-Haglund, som kommer att hjälpa oss att hålla koll på utvecklingen inom förpackningsmaskinindustrin. Katarina har en gedigen bakgrund som facktidningsjournalist, främst inom plastbranschen, och brinner för den tekniska utvecklingen inom maskinindustrin. Nytt är också ett par sidor nyheter på norska, baserade på Packnews.no.
Vi hoppas att ni får ett bra år och ser fram emot att träffas under året.
BO WALLTEG