...
Klicka på bilden för en större och läsbar version.


Första tidningen
med koll på CO2!?
Bo Wallteg 2010-06-02

Helt säkra är vi inte, men ganska, på att nord emballage är första tidningen i Sverige som har koll på hur mycket växthusgaser varje exemplar av tidningen genererar.

Det är Innventias brittiska bolag, Innventia Edge, som tagit fram en beräkningsmetod som man nu använt på nord emballage. Enligt dessa beräkningar genererar varje exemplar av tidningen 105 gram CO2. Viktigt att understryka är att beräkningen omfattar den svenska delen av upplagan, vi finns ju även i Danmark, Norge och Finland, samt att den inte omfattar allt jobb som ligger bakom framtagandet av tidningen, till exempel redaktionens resor, energi till dator samt uppvärmning och belysning av kontorslokaler. Här berättar Innventia om hur man gjort beräkningen samt ger en mer generell syn på CO2-diskussionerna i samhället i dag. Du hittar även fler synpunkter på ledarplats i det här numret. Så här beräknade Innventia CO2-belastningen för nord emballage I den här analysen har livscykeln för utsläpp av växthusgaser beräknats för tidningen nord emballage. Analysen har gjorts på basis av ett års produktion och kan därmed omvandlas till en uppskattad utsläppsnivå per enskild tidning. Med i beräkningen finns alla aktiviteter som krävs för producera den ”fysiska” tidningen, till exempel fiber och papperstillverkning, tryckning och efterbearbetning, distribution och hantering av restupplagor. Vad som inte ingår är den påverkan som uppkommer vid produktion av innehållet i tidningen, till exempel resor för redaktörerna, el till datorerna vid skrivandet av artiklar och layout eller belysning och uppvärmning. Beräkningen omfattar bara den del av nord emballages upplaga som distribueras i Sverige. Tidningen distribueras även i Norge, Danmark och Finland men majoriteten av upplagan hamnar på den svenska marknaden. Diagrammet och tabellen visar resultatet för ett års produktion. Nyckeltalen är: • Den totala genereringen av växthusgas i samband med produktion, distribution och eventuell kvittblivning ett typiskt år är 2,53 ton koldioxid per år. • Produktion av fiber och papper svarar för ungefär 59 procent av denna total. Det är inte konstigt eftersom det handlar om energiintensiv produktion. • Tillsammans svarar tryckning och efterbearbetning (inklusive plastning) för cirka 15 procent av totalen. • Leverans (via posten) svarar för runt 17 procent av totalen. • Varje exemplar av nord emballage som når läsaren skapar cirka 105 gram CO2. Hur står sig denna siffra jämfört med brittiska tidningar Vår bedömning på Innventia är att det fotavtryck de professionella magasinen i Storbritannien skapar ligger på runt 220 gram per tidning. Det varierar dock rejält och kan handla om allt från 90 gram till 550 gram per tidning, beroende på olika saker om antalet sidor och val av papperskvalitetet (se mer om det längre fram). Fördelningen av fotavtrycket för nord emballage över hela livscyklen är typisk för en tidning. En tydligt påverkande faktor för tidningen är att den är tryck på papper tillverkat i Sverige och även tryckt i Sverige. Det innebär att den bakomliggande energin som åtgår för att tillverka papper och trycka tidningen har ett lägre fotavtryck än motsvarande i Storbritannien. Den svenska elektriciteten är tillverkad från förnyelsebara källor och kärnkraft, medan den i Storbritannien till större del kommer från fossila bränslen. Vilka variabler kan ha en avgörande påverkan på CO2? Då fiber- och papperstillverkningen typiskt svarar för 55 till 85 procent av den totala CO2- mängden är det klart att valet av papperskvalitet kan ha en avgörande betydelse för siffrorna. Källan till den energi som används av pappersbruket har en stor inverkan på fotavtrycket för ett speciellt papper. Erfarenheter visar att variablerna inom energigenerering är mycket viktigare än om pappret är helt jungfrueligt eller innehåller återvunnet material. Samtidigt är det naturligtvis så att man inte bara kan välja papper som har det lägsta fotavtrycket, det måste även passa för ändamålet och det måste finnas i tillräckliga mängder. Den påverkan per tidningen som genereras är också direkt proportionellt till antalet sidor. Ju fler sidor, desto mer papper och därmed en högre påverkan per tidning. I beräkningen för nord emballage har vi utgått från det normala antalet sidor som är 68.


FLER LEDARE

  • Vart är drupa på väg?
  • En ljus framtid!
  • Tervehdys Suomi – vihdoinkin pakkausalan uutisia päivittäin
  • Ett år går alldeles för fort!
  • Succé för Scanpack!
  • Håller bubblan på att spricka
  • Tummen upp!
  • Förvillande lika
  • Stabilt i förpackningsbranschen
  • Dubbla budskap
  • Förpackningen påverkar samhället
  • Vad tyst det blev!
  • Bo Walltegs Ledare ur nord emballage 6-2013
  • Hur mycket "Orklar" svensk konverteringsindustri?
  • Är konsumentdriven, öppen innovation möjlig?
  • Varför vill inte easyFairs ge framtiden en chans?
  • Synpunkter på Scanpack 2012
  • Bo Walltegs Ledare ur nord emballage 3-2012
  • Ciao, Mattias Perjos, CEO på FlexLink
  • Vad innebär det att FlexLink nu är en del av Coesia?
  • Om Scanstar och elpriser!
  • Världens första bok om förpackningskommunikation är här!
  • EL-ändet drabbar sydsvensk industri hårt
  • Riv upp beslutet och gör om är budskapet!
  • Förpackningar kan minska svälten i världen
  • Äntligen får tedrickarna en effektiv lösning för take-away
  • Svensk lösning väcker stort intresse hos varumärkesägare och handel
  • ”Att vara eller inte vara” var frågan – det blev att vara
  • Askan la ett moln över Absolute Flexo Forum
  • Vilket (underbart) hundliv!
  • Unik distansutbildning ger större förståelse för förpackningars hanterbarhet
  • Relanserar intressant lösning för ”on-the-go”
  • Uppfinnaren Jan Åkerlind ger sig inte
  • Den (o)hållbara förpackningen
  • Treårigt forskningsprogram ser på förpackningar på nytt sätt
  • Första tidningen med koll på CO2!?
  • Packsuppliers
    Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
    ETIKETTEN I FOKUS
    ETIKETTEN I FOKUS
    FÖLJ OSS PÅ TWITTER
    BO WALLTEG HAR ORDET
    BO WALLTEG HAR ORDET
    KALENDER
    KALENDER
    Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
    FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK