Snart är det dags för drupa 2016, som vanligt en jättemässa för den grafiska industrin, deras interpack kan man kanske säga. Mässan är dock mindre i år än tidigare sett till antalet utställare och spänner inte längre över fjorton dagar, nu nöjer man sig med elva (!). Oerhörda kostnader för utställarna så klart men det satsas rejält från många av dem.
Vilka trender som präglar förpackningsbranschen är alltid intressant, och kanske lite extra intressant när ett nytt år inletts. Vad måste vi i branschen ha koll på och vilka är kraven och önskemålen från konsumenterna? Det finns alltid en rad trender att peka på, vissa har varit med länge, andra har just poppat upp och kanske bara finns där ett tag. Varumärkesägare gör allt de kan för att möta konsumenterna på ett mer personligt plan och faktum är att vi som konsumenter också förväntar oss det.
Ruotsalainen pakkausalan lehti nord emballage, jonka parissa työskentelen, on jo yli 10 vuotta julkaissut uutisia verkkosivuillaan, nykyisin osoitteessa Packnews.se. Niitä on tietenkin voinut lukea myös Suomessa, mutta meistä on koko ajan tuntunut, että paikallisuus on tärkeää kaikissa Pohjoismaissa. Lopulta päätimme aloittaa kansalliset uutissivustot myös Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Olemme näin luoneet ainutlaatuisen pohjoismaisen pakkaustiedon keskittymän, hubin. Siitä on hyötyä kaikille, niin alan toimintaympäristön seuraamisessa kuin markkinoinnissakin.
Det är rysligt vad ett år går snabbt. Var tog 2015 vägen? Tid är alltid en bristvara känns det som, och det är inte konstigt när man inser hur snabbt ett år går. Det har samtidigt hänt massor under året, positivt och negativt, med Scanpack som det stora utropstecknet självfallet.
Många av er som läser det här numret av nord emballage var säkert på Scanpack 2015 i oktober. Jag hoppas ni reste därifrån med många positiva intryck och nyvunna kontakter. Så var det åtminstone för mig, och det känns som om alla utställare jag pratade med var hur nöjda som helst och kallade det för den bästa Scanpack hittills.
Håller bubblan på att spricka och orsaka en ny ekonomisk kris i världen? Den kinesiska ekonomin har genom åren varit lika oförstörbar som en blisterbubbla av hög kvalitet, men nu håller något på att hända.
Inom loppet av bara ett par veckor har två kampanjer för att höja förpackningarnas status annonserats i Sverige. Tetra Pak lanserar ”Livet i en god förpackning” och BillerudKorsnäs en kampanj som vill uppmana till eftertanke vid val av förpackningar och förpackningsmaterial i framtiden. Självfallet vill varken Tetra Pak eller BillerudKorsnäs att vi ska tänka plast, metall eller glas, det är kartong som gäller, och här ligger väl problemet i det annars utmärkta syftet.
Det har blivit populärt i familjen att dricka egentillverkade smoothies. Både gott och nyttigt och i nuläget blir det en om dagen. Basen består för det mesta av Oatlys havredryck som finns i olika smaker. Det står nästan alltid på inköpslistan.
Av en rapport om svensk förpackningsindustri som Packbridge tagit fram och som släpps nu i dagarna framgår att det inte sker några stora förändringar i industrin. Rapporten avser år 2013 och konstaterar att branschen omsätter sjuttio miljarder kronor, i princip samma belopp som år 2012, och har 20 000 anställda, vilket innebär en ökning med cirka ettusen personer.
Satt i bilen häromdagen på väg upp till Sunne och Miller Graphics Flexoforum. 5 timmars resa minst och ett evigt bläddrande mellan radiokanalerna. Missade inte nyhetssändningarna även om det var samma nyheter varje gång, men inte helt och fullt. I de första sändningarna tog man upp det faktum att vi svenskar slänger 224 000 ton fullt ätbar mat per år enligt en ny rapport från Livsmedelsverket. Det gör 26 kilo per capita. Av någon anledning fick Ekot det till 28 kilo, men det är inte viktigt i sammanhanget. En onödig miljöpåverkan är resultatet och dessutom tar vi livet av en massa djur helt i onödan. I Danmark dödas över 90 000 kor varje år helt i onödan. Alltså var uppmaningen, släng inte så mycket mat.
Det finns rätt många uppgifter om hur mycket den globala förpackningsindustrin är värd och här kommer en till. 824 miljarder US-dollar år 2013. Det är Smithers Pira som räknat fram beloppet. Det är visserligen preliminärt, men man har utgått från en ökning med tre procent sedan år 2012. En ganska bra ökning och bättre ska det bli. Perioden fram till 2018 innebär en ökning med fyra procent per år och det året passeras därmed en biljon dollar. Siffrorna finns i en rapport som heter The Future of Global Packaging to 2018 och omfattar femtio länder.
Sällan eller aldrig har jag fått så många uppskattande kommentarer som efter min förra ledare där jag kommenterade problemet med att Orkla tog bort konverteringen av 8000 ton kartongmaterial från den svenska och norska marknaden. Konverteringen hamnar i stället i Polen och Litauen. Förlusten av denna mängd material skakar om den konverterande industrin som helhet och vissa företag mer specifikt. Personaluppsägningar är redan ett faktum. Kommentarerna från branschen har som sagt varit många, och positiva, tack för det, men en branschtidnings första uppgift måste vara att stå upp för branschen och ledarplatsen är ofta rätt utrymme i tidningen.
Ursäkta ordleken, men jag vill i den här ledaren knyta tillbaka till det jag var inne på förra gången på den här platsen, nämligen läget för svensk, konverterande industri. Orklakoncernen är en stor förpackningsköpare som lagt sina jobb hos nordiska konverterare genom åren, men nu har man lämnat åtminstone Sverige i ett slag.
Ledaren i nord emballage nummer 3 ser på konsumentdriven, öppen innovation och möjligheten att lyckas med det.
Ledare från nord emballage nummer 1-2013. Några kommenterar kring nord emballages enkät om marknaden under 2013 samt synpunkter på att easyFairs nobbar studenter tillträde till sina mässor.
Ein, zwei, drei, g´suffa. Musiken, sången och skålandet ekade i V-hallen den 24 oktober när nord emballage arrangerade Oktoberfest i närvaro av cirka 600 personer. Fullt ös med andra ord och en fest som lär komma tillbaka om tre år. Annars fanns det väl lite olika åsikter kring om det var fullt ös på mässan under de fyra dagar Scanpack pågick. Första dagen var det ganska tyst i hallarna, liksom den sista. De bägge mellandagarna blev OK och egentligen var allt som vanligt trots allt. Det är lätt att glömma på tre år, men det fanns en känsla av att det var lite tunnare i gångarna än år 2009 och när Svenska Mässan hade räknat klart visade sig att man tappat besökare. Det var inget dramatisk tapp, det har förekommit uppgifter i pressen om att man tappade 2000 besökare, i själva verket handlade det om drygt 800 unika besökare som valde bort Scanpack i år och de får så klart skylla sig själva. Har man det minsta intresse av förpackningar eller förpackningsmaskiner och utrustningar har jag svårt att förstå att man inte lägger åtminstone en dag vart tredje år på att uppdatera sig.
I slutet av mars arrangerades Anuga FoodTec i Köln, och det var en bra mässa. Många besökare kom, och det fanns mycket spännande att ta del av. Två hallar var helt inriktade på förpackningar och förpackningsmaskiner, resterande hallar var väldigt mycket rostfritt stål och för en förpackningsnörd som undertecknad är det svårt att uppbringa de rätta entusiasmen i dessa.
I november förra året kom beskedet att italienska Coesia köpt produktionslogistikföretaget FlexLink. Coesia är en stor leverantör av maskiner och system till tillverkare av konsumentvaror, hälsovårdsprodukter, kosmetika och tobak. Huvudkontoret ligger i Bologna, Italien. Coesia breddar därmed sitt produktprogram med en division som kunderna efterfrågat, och FlexLink får en industriell ägare som ger ekonomisk stabilitet och öppnar dörrar in i nya länder. Dessutom kan vi räkna med en ändå snabbare utvecklingstakt från det göteborgsbaserade företaget.
Ledaren från nord emballage nummer 8 2011 tar upp Scanstartävlingen och allvaret med de höjda elpriserna i södra Sverige.
Förpackningens kommunkativa förmåga är ett ständigt diskussionsämne och det finns många synpunkter på hur man lyckas på bästa sätt. Så här långt har det till stor del bara handlat om synpunkter från olika håll, men nu finns det äntligen guidelines på pränt. Lagom till jul har välkände Lars Wallentin blivit klar med sin bok ”The world´s first book about packaging communication” och den är i det närmaste ett måste för alla i branschen som på något sätt jobbar med kommunikation.
Sedan den första november har Sverige delats in i elprisområden och gränsen för elområde 4, som har fått klart dyrat el, har dragits söder om all betydande elproduktion, det vill säga söder om kärnkraftverken Oskarshamn och Ringhals. Enligt Svenska Kraftnät beror det på att det är just söder om dessa som flaskhalsarna i elförsörjningen finns. Elprishöjningarna är kraftiga och drabbar självfallet både hushåll och företag. Sett ur ett företagsperspektiv är det naturligtvis en mycket allvarlig situation som uppstår i en konkurrensutsatt miljö och med små möjligheter att kompensera de ökade kostnaderna. Galopperande elpriser kan komma att knäcka elintensiv industri i södra Sverige.
Under efterkrigstiden har den globala livsmedelsproduktionen ökat snabbare än befolkningen, och matpriserna har varit förhållandevis låga och stabila. De senaste åren har vi dock sett något av ett trendbrott, och vi står inför en hotande livsmedelsbrist. Folk svälter och matpriserna har på många håll stigit dramatiskt. I många fall finns maten, men folk har inte råd att köpa den. Eller så råder matöverskott i vissa delar av världen medan det finns underskott i andra delar.
Man behöver inte gå många minuter på stan innan man träffar på någon som har en mugg med kaffe i handen. Take-away trenden har fått ett starkt genomslag när det kommer till kaffe. För kaffeälskaren är det lätt att ta med sig en mugg från fiket eller närbutiken. För teälskarna är det inte lika enkelt, tepåsen är inte optimal som take-away, och det här är något som stört teindustrin under lång tid. Nu kanske vi ser starten på något av en revolution inom detta segment i och med att företaget OneCafé International presenterar en enkel och smidig lösning som fått varumärkesägarna att bli rejält intresserade. Nu i slutet av maj introduceras Tea2Fly som konceptet heter, till exempel i en rad 7-Elevenbutiker i landet och det är troligen bara början.
Flexotrycket ökar som tryckmetod inom förpackningsindustrin, både i Europa och USA. I vilket fall om man får tro sammanslutningen Flexo4All som har expertis från hela världen. Enligt Flexo4All håller tekniken på att bli standarden för förpackningstryck och den mest använda tryckmetoden. Även om det här inte var fakta som fördes fram på den nordiska konferensen Absolute Flexo Forum så är det säkert ett faktum som glädjer de över tvåhundra deltagarna som samlades på Marienlyst utanför Helsingör för ett nordiskt möte med seminarium, bordsutställning och självfallet det viktiga nätverkandet.
Människans bästa vän, det vill säga hunden, inte datorn eller mobiltelefonen, får en allt lyxigare tillvaro här i livet, åtminstone om husse eller matte finns i de industrialiserade länderna. De flesta hundägare är beredda att satsa hur mycket pengar som helst på sina små äsklingar och de är inte bara beredda, de gör det också. gnpd som håller koll på vad som händer i världens butikshyllor visar här hur en skön dag i livet kan se ut för jycken.
Förpackningsindustrins kanske största gissel, öppnings- och hanterbarhet, har funnits med i alla år sedan starten för den moderna förpackningen under 1950 och -60 talet. År efter år klagar konsumenterna på detta och väljer bort svåra varumärken. Visst dyker det upp en och annan smart lösning, men generellt är det för dåligt. En som brinner för det här med öppnings- och hanterbarhet är Lena Lorentzen, professor i industridesign, verksam vid Mittuniversitetet i Sundsvall. Hon är drivkraften bakom en ny, unik satsning, en distanskurs på universitetsnivå som ger 7,5 poäng. Till hösten kan alla som har en gymnasieutbildning gå denna utbildning.
En intressant idé för värmda drycker ”on-the-go” är på väg att göra comeback. I slutet av 90-talet lanserades en lösning för att ha till exempel kaffe och vatten i en och samma förpackning som värmdes i en mikrovågsugn. Långt gångna planer lades på is när IT-bubblan sprack och den ekonomiska oron spred sig. Nu lanserar en av personerna bakom denna idé, Jan Åkerlind, en nydesignad lösning som bygger på samma princip.
Det forsknings- och utvecklingsarbete som bedrivs kring förpackningar i Sverige sker främst inom branschen. Det är dags att ändra på det och se på förpackningar med andra ögon med andra utgångspunkter. Det menar fyra forskare vid Göteborgs och Lunds universitet som har startat ett treårigt forskningsprogram kallat ”Den (o)hållbara förpackningen”. Det är ett tvärvetenskapligt samarbetsprojekt som har en historiskt kritisk ansats och som söker sig mot framtiden. Projektet vill rikta fokus mot förpackningsdesignens allt svårare dilemma, att på en gång leverera nyskapande förpackningslösningar med högt uppmärksamhetsvärde och samtidigt tillfredsställa olika konsumentönskemål och krav på minimal miljöpåverkan. Hur har förpackningsindustrin i Sverige klarat denna balansgång, varför ser förpackningarna ut och fungerar som de gör och vilken roll spelar de i utvecklingen mot ett hållbart samhälle?
Helt säkra är vi inte, men ganska, på att nord emballage är första tidningen i Sverige som har koll på hur mycket växthusgaser varje exemplar av tidningen genererar.
Packnyheter.se