"Restaurangägg"
i ny förpackningstyp


Företaget Lindahls Food AB i Jönköping har lanserat en ny typ av förpackning för färdigkokta, skalade ägg.
Förpackningen, som är en form av vakuumförpackning där restsyret ersatts med modifierad atmosfär, ger många fördelar för användarna, som i första hand finns inom restaurangområdet.


Förpackningen, som är en av två typer av vakuumförpackningar för kokta, skalade ägg, som företaget använder, finns inte tidigare på den nordiska marknaden.
"Vi hittade vår förpackningsleverantör i Tyskland", säger Johan Hedihn på Lindahls Food till foodmonitor.se och berättar också att man gjort en hel del investeringar, innan man fick fram den optimala förpackningslösningen.

En vanlig form för förpackning till kokta, skalade ägg till restaurangbranschen är hinkar med speciell lake, som ger äggen hållbarhet. Kokta, skalade ägg i sådana förpackningar har funnits på den svenska marknaden en längre tid. Nackdelen med laken är att den ger äggen en bismak, varför dessa måste sköljas av och luftas innan de kan användas. Dessa extra arbetsmoment slipper man med vakuumpackade ägg, som inte heller får någon bismak.

Sedan tidigare levererar Lindahls ägg i ren vakuumförpackning, som har samma hållbarhet som ägg i lake. Den nya förpackningsformen är också en form av vakuumförpackning i plast, men den är dessutom också försedd med modifierad atmosfär, som ger en produkt utan bismak och med en hållbarhet i oöppnad förpackning på 28 dagar. Äggen förpackas i genomskinliga "vakuumtråg", som rymmer 25 ägg per tråg, och levereras i partier om 6 tråg.

Den nya vakuumförpackningen för kokta, skalade ägg lanserades i oktober i fjol och responsen från kunderna har varit god.
"Det är glädjande att flera restauranger, som tidigare kokat och skalat sina ägg själva, nu har gått över till vår produkt istället", berättar Johan Hedihn för foodmonitor.se

Lindahls Food AB vänder sig till både restaurang/storkök och industri. Företaget är ett systerföretag till Lindahls Mejeriprodukter AB, som är specialiserade på ägg- och mejeriprodukter – såväl egna som "private label" – vilka man levererar till dagligvaruhandeln och till marknadsledande livsmedelskedjor.