...
PET-flaska med två “rum” ger färdigblandade drinkar
Clasper-flaskan med en större och en mindre del är utvecklad av Plastic Technologies.
Föregångare till Clasper-flaskan var PTI:s ”tvårums”-koncept Smiler.

USA-företaget Plastic Technologies Inc (PTI), med säte i Holland, Ohio, har utvecklat en sinnrik PET-flaska, som innehåller två “rum” och som ger konsumenten möjlighet att på nolltid få en färdigblandad drink.
Innovationen kallas ”Clasper” och varumärket Yumix, som levererar olika drinkar och cocktails, har just lanserat den på USA-marknaden.


Clasper-flaskan består av en mindre bottendel, som med en ”klickanordning” är fäst i bottnen till en övre, större del. Hela flaskan är i sin tur försedd med en heltäckande krympetikett, som också fungerar som en extra sammanhållande anordning.

När drinken ska blandas, river konsumenten upp krympetiketten, tar loss den mindre bottendelen och river av en förslutningsfolie, varefter innehållet hälls i den övre, större flaskdelen. För att innehållet i den undre delen ska få plats är det övre, större, utrymmet inte helt fyllt.

I den nu lanserade versionen av Clasper på USA-marknaden innehåller den undre delen vodka och den övre delen juice, men även andra drinkblandningar är på gång. Volymen i den undre delen är 5 cl och volymen i den övre knappt 20 cl. Resultatet, när innehållen blandats, blir alltså en drink på cirka 25 cl.

Clasper-konceptet kan naturligtvis även användas till andra produkter än alkoholhaltiga drinkar. Exempelvis kan man ha ett smaksatt pulver i bottendelen, som blandas med vatten eller någon annan vätska i toppdelen. Andra användningsområden är olika typer av närings- och energidrycker eller exempelvis medicinska tillämpningar, där en blandning av två komponenter inte bör ske förrän i samband med intagandet av ett läkemedel.

”Konsumenterna tycker verkligen det här är en ´cool´ förpackning. Krympetiketten gör att man vid en första anblick inte ser att flaskan består av två delar, men när konsumenten tar loss de två delarna och blandar innehållen, blir de helt entusiastiska över förpackningslösningen” ,säger Ron Puvak, marknads- och produktutvecklingsansvarig hos PTI.

Clasper-konceptet är en vidareutveckling av en tidigare två-kammar-behållare, som PTI utvecklat. Denna kallades ”Smiler” och hade en mindre bottenbehållare med torra produkter, medan den större toppdelen hade en färdig dryck. Ursprungligen utvecklades Smiler för olika ”mjölk-och-kakor”-produkter, men användes även för lösningar där både det mindre och det större utrymmet innehöll torra varor. Smiler användes också för icke-livsmedelsbaserade lösningar.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2016-11-14

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Dryckesförpackningar PET Plast Plastförpackningar PTI

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK