...
Viktigt för förpackningar att fungera rätt på sociala medier
Rafi Albo visade hur man får spännande upplevelser av förpackningar i mobiltelefonen.
Scott Young är VD för PRS In Vivo, ett globalt marknadsundersökningsföretag.

Niclas Öster (t.h.) och Dag Hermansson från Designbyrån Silver berättade om intressanta tester där man anpassat förpackningar för nätet.

Anders Flodqvist – ”That Social Media Guy” – gav exempel på hur man kan jobba med förpackningar inom sociala medier.

Yasmin Ströberg från Tara Pac flankeras av Thomas Liljeroth (t.h.) och Bo Wallteg från nord emballage/Packnews.

Hur ska man som varumärkesägare hantera sina förpackningar så att de fungerar bra på sociala medier? Det var frågan på en konferens arrangerad av tidningen nord emballage och Packnews i mitten av november i Stockholm.

Nyligen genomförda studier visar att vi i snitt tittar på våra smarta telefoner 200 gånger om dagen och att varje titt i genomsnitt är på 45 sekunder. På fem arbetsdagar innebär det att vi använder två av dem för att hålla koll på telefonen! I USA lär 64 cent av varje spenderad dollar vara kopplad till någon form av mobil aktivitet. Med bland annat detta som bakgrund arrangerade nord emballage och Packnews en konferens på temat ”Så kopplar du förpackningen till sociala medier” i Stockholm. 
 
Under dagen kunde deltagarna bland annat lyssna på ”That Social Media Guy”, som egentligen heter Anders Flodqvist. Han gav handfasta råd på hur man ska agera för att få sociala medier att skapa klirr i kassan rent generellt, men han gav även ett par exempel på hur man kan jobba med förpackningar inom sociala medier.
 
Niclas Öster och Dag Hermansson från Designbyrån Silver visade intressanta exempel på tester man gjort, där man laborerat med existerande förpackningslösningar, till exempel rensat dem på information för att få dem att fungera bättre i den digitala världen, eller genom att fotografera dem med produkten uttagen och lagd framför förpackningen. Man har testat olika produktkategorier och i så gott som samtliga fall nådde man tydliga försäljningsökningar genom att anpassa förpackningarna till nätet.
 
Rafi Albo från israeliska Segmarketing är en driven talare, som under de tre senaste åren besökt över 60 länder och många gånger talat inför tusentals personer i publiken. 2011 lanserade han företaget Hybrid Cross Media Marketing, där man kombinerar verklighet med digitala upplevelser på datorn eller i telefonen och där startpunkten ofta är en förpackning. Systemet är baserat på en plattform framtagen i Finland och en gratis app (Arilyn). Man skannar förpackningen och får spännande upplevelser både i 360 grader eller i 3D i sin telefon. Rafi gav en rad exempel på vad man kan åstadkomma och med närmast religiös framtoning konstaterade han att de varumärksägare, som vågar lägga en liten summa pengar på sina förpackningar, kommer att öka sin försäljning kraftigt. 
 
Scott Young flög in från Storbritannien, men är egentligen amerikan. Han är VD för PRS In Vivo, ett globalt marknadsundersökningsföretag, som nyligen genomfört omfattande studier kring hur vi som konsumenter egentligen uppfattar förpackningar på våra skärmar. Hur fungerar till exempel en vit förpackning mot en vit bakgrund? Man har dessutom genomfört eye-tracking-undersökningar, där man sett på hur vi tittar på skärmarna, det vill säga hur vi fäster blicken. Vad händer till exempel om man ställer upp förpackningarna på en simulerad butikshylla i stället för att bara rada upp dem efter varandra på en sida?
 
Under dagen hann man även med en paneldiskussion med konsumenter, som fick uttala sig om näthandel och förpackningar. 
 
Yasmin Ströberg från Tara Pac var en av deltagarna och hon var mycket nöjd med dagen:
 
”Ett fantastiskt trevligt event, som bjöd på en fullspäckad blandning av intressanta föreläsningar. Anders Flodqvist gav bra tips och strategier för hur sociala medier kan bidra till bra leads ,vilket jag kommer ta med mig till Tara Pac”, sade Yasmin Ströberg. 
    
”Alla ämnen under dagen var spot on men några som stack ut i mina ögon var Niclas och Dag från Silver, som fokuserade på dagligvaruhandeln och hur designen på förpackningar kan anpassas till den digitala värld vi lever i idag. Overall var seminariet väldigt professionellt organiserat, lunchen var fantastisk och jag lyckades knyta goda kontakter med intressanta personer i branschen”, sammanfattade Yasmin Ströberg.
    
En mer omfattande rapport från dagen kommer i nästa utgåva av nord emballage.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2017-11-13

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK