"Ta´t lugnt, ta en TOY!" Den välkända sloganen för Sveriges första tuggummi är välbekant för de flesta! Det populära tuggummit med de välbekanta förpackningarna fanns i butikshyllorna i 70 år, innan det drogs in för sju år sedan.
Men nu är TOY tillbaka! Varumärkesägaren Leaf Sverige har till mångas glädje bestämt sig för att relansera det pepparmintsmakande tuggummit. De vita bitarna finns ute i butikerna sedan vecka 5, tidsenligt packade i flexibla och återförslutbara förpackningar av flowpacktyp.
TOY lanserades i Sverige första gången redan 1934 och var då landets första tuggummi. Sitt verkliga uppsving fick tuggummit under 50-talet, då populära sångerskan och tonårsidolen Alice Babs gjorde reklam för produkten i annonser i tidningar och inte minst i reklamfilmer på biograferna.
Reklamslogans som "Ta’t lugnt, ta en TOY" och "Frisk i mun med TOY" fanns – liksom tuggummit självt – i stort sett i var mans mun...
TOY:s popularitet höll i sig i många år och det var det ledande tuggummivarumärket i Sverige långt in på 80-talet och fanns i flera populära smaker. Men "åldern tar ut sin rätt" och efterhand tog andra tuggummimärken upp konkurrensen och gick om TOY i försäljningssiffror. För sju år sedan lades så produktionen ned och det välkända varumärket försvann från butikshyllorna.
Men många saknade trots allt det välbekanta tuggummit, framför allt den klassiska varianten med sin distinkta pepparmintsmak och i det tysta verkade krafter för att få tillbaka TOY på hyllorna.. Och nu har alltså varumärkesägaren Leaf Sverige, som även har välkända märken som Läkerol, Ahlgrens Bilar, Malaco. m fl. i sin portfölj, lyssnat och bestämt sig för att relansera klassikern bland svenska tuggummin.
"Många associerar TOY med ett specifikt minne eller en viss tid i livet. Genom att relansera klassikern TOY Peppermint hoppas vi kunna ge alla tuggummiälskare och nostalgiker en chans att återuppleva gamla härliga minnen", säger Leaf Sveriges marknadsdirektör Patrick Axzell.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com