Svenska designbyrån Planeta Design i Stockholm har knutit till sig den holländska varuhuskedjan Hema som kund.
”Speciellt stolta och glada är vi över att vi är den första utländska byrå, som de någonsin arbetat med i förpackningsprojekt”, säger Sandra Planeta, grundare och ägare av Planeta Design.
Hema är en holländsk varuhuskedja med butiker i Holland, Belgien, Luxemburg, Frankrike och Tyskland. Med en kundvänlig approach och en unik profil skiljer man sig från andra varuhus genom att enbart sälja sitt eget märke. Visionen är att alltid överraska kunderna med produkter för vardagligt bruk till ett mycket förmånligt pris.
Hema valde Planeta Design som samarbetspartner tack vare byråns internationella perspektiv, som passar väl ihop med kedjans internationella expansionsstrategi. Den som skall se till att Hemas värden efterlevs i designarbetet är den holländskfödda Els Berkers, projektledare på Planeta Design.
Det första uppdraget, som nu finns ute i butik, var att göra en re-design på Hemas body care-sortiment. Resultatet av samarbetet blev ett mycket rent och färgstarkt koncept, som passar perfekt in i bolagets strategi att vilja erbjuda kunderna produkter som är praktiska, attraktiva och av god kvalitet.
Utöver body care-projektet har Planeta även hjälpt Hema med att utveckla strategier för kommunikation mot kund, förpackningsstrategier samt tittat på sortiment- och produkthierarkier inom fashion, body care and personal hygiene.
Editor-in-chief & Publisher
BO WALLTEG
bo@packnews.com