Vi har tidigare skrivit om hur Konsumentombudsmannen (KO) för knappt ett år sedan stämde Spendrups bryggeri för att man erbjöd en DVD-film om Champions League-fotboll till kunder, som köpte en sexpack med Heinekens folköl (läs här).
I sin anmälan till marknadsdomstolen anförde KO som skäl att enligt alkohollagen ska särskild måttfullhet iakttas vid all marknadsföring av alkoholdryck till konsument. Reklam eller annan marknadsföringsåtgärd som är påträngande, uppsökande eller uppmanar till bruk av alkohol får inte företas.
Nu har marknadsdomstolen kommit med sin dom och den är ett rejält bakslag för Spendrups, som vid vite av en miljon kronor förbjuds att använda den aktuella kampanjen.
I sina domskäl skriver marknadsdomstolen bland annat:
"Det aktuella erbjudandet kopplar samman alkohol med idrott. Erbjudandet befäster och befordrar därigenom föreställningen att man ska dricka öl när man ser på fotboll. Detta bidrar enligt Marknadsdomstolen till en positiv inställning till bruket av alkohol. Den slogan Spendrups använt sig av samt illustrationen av en ölburk mot bakgrund av en stiliserad fotboll förstärker vidare denna koppling på ett icke måttfullt sätt. Mot bakgrund av detta finner Marknadsdomstolen att den i målet aktuella marknadsföringen inte kan anses präglad av en sådan särskild måttfullhet som alkohollagen kräver".
Förutom vitet på en miljon kronor ådöms Spendrups dessutom att ersätta KO med rättegångskostnader på 39.725 kronor.
Marknadsdomstolens hela dom kan du läsa/ladda ner via pdf-länken nedan:
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com