Alltfler flytande produkter förpackas numera i bag-in-box. Det började en gång i Australien och Nya Zeeland som en behändig förpackningslösning för vin, men i dag har produktområdet utvidgats väsentligt och det verkar endast vara fantasin som sätter gränser.
Ett sådant aktuellt exempel är företaget Miller Oils, som nu lanserar en serie med motoroljor förpackade i bag-in-box-förpackningar, tillverkade av företagen Rapak (innerpåsen), DS Smith Packaging Rawcliffe (wellpappboxen) och Worldwide Dispensers (tappavordningen).
Miller Oils förpackningar, som rymmer hela 15 liter premiumolja och är försedda med utstansade bärhandtag i gavlarna, är främst avsedda för bilverkstäder, etc.
Miller Oils, som är en ledande leverantör av motoroljor och andra smörjmedel, menar att bag-in-box inte bara är enklare att hantera utan även är mer kostnadseffektiva och miljövänliga förpackningar än traditionella dunkar och fat.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com