Stilldrinken Festis är något av en svensk klassiker, som lanserades redan 1961.
I år, när det är dags för 50-års jubileum, har varumärkesägaren Carlsberg Sverige försett den populära drycken med såväl uppdaterad förpackningsdesign som nya namn (som kräver kunskaper i engelska för att komma till sin fulla rätt..!).
"Festis har en historik av att överraska genom förändring och därför har vi inför 50-årsjubileumet tagit ett helhetsgrepp och sett över såväl flaskans design, namn på smaker som kommunikationsuttrycket i stort", säger Henric Byström, PR-chef Carlsberg Sverige.
Festisfansen har upplevt flaskan som lite otymplig, varför den nu fått en smalare och mer lekfull design. De totalt åtta Festissmakerna har dessutom fått mer färgstarka och lekfulla namn i samband med att flaskan släpps i en ny tappning. Smakklassikern apelsin, den första smaken som lanserades, är fortfarande en favorit och återfinns nu med namnet "Suntanned oranges". Två nya smaker finns nu också i Festis-konceptet och de har begåvats med namnen "Mr strawberry & Mrs Yumberry who met online" och "Guavas and bananas who are afraid of heights".
Nya Festis introducerades i butikshyllorna i april.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com